Gamersnet.nl

Ubisoft: nieuwe generatie consoles te laat

Nadat Square Enix twee weken geleden van zich liet spreken, besluit Ubisoft zich nu ook in de discussie omtrent de lengte van de huidige generatie consoles te gaan mengen. Yves Guillemot, hoofddirecteur van Ubisoft, stelt in een interview met Gamasutra dat het voor de gehele game-industrie van belang is dat de nieuwe generatie consoles haar intrede doet.

Hoewel Ubisoft op het moment genoeg sterke titels in de markt heeft die het goed doen, kijkt Guillemot uit naar de komst van nieuwe hardware:

What we missed was a new console every five years. We have been penalized by the lack of new consoles on the market. I understand the manufacturers don’t want them too often because it’s expensive, but it’s important for the entire industry to have new consoles because it helps creativity.
Volgens Guillemot is de start van een nieuwe generatie het uitgelezen moment om nieuwe dingen te proberen. En hoewel dit soms een flop kan opleveren, kan het ook de start van een nieuwe populaire franchise tot gevolg hebben. Het op de E3 aangekondigde Watch Dogs zou wel eens één van de succesvolle vruchten van deze experimenteerdrift kunnen worden. En hoewel deze titel niet officieel is aangekondigd als een next-gen-project, wordt dit door Ubisoft ook niet uitgesloten. Guillemot licht zijn visie toe:
It’s a lot less risky for us to create new IPs and new products when we’re in the beginning of a new generation. Our customers are very open to new things. Our customers are reopening their minds — and they are really going after what’s best.
De ruimdenkendheid van het publiek aan het begin van een generatie kent, volgens Guillemot, haar antithesis in de situatie aan het einde van een generatie. Zo legt hij uit dat de consument nog altijd nieuwe producten wilt hebben, maar uiteindelijk veel minder snel tot aanschaf overgaat. Uiteindelijk grijpt het merendeel van het publiek naar grote bekende titels, waarvan ze weten dat hun vrienden deze ook gaan spelen. Dit heeft tot gevolg dat ontwikkelaars aan het einde van een generatie ook minder bereid zijn tot het nemen van risico’s waardoor verdere ontwikkeling wordt afgekneld:
If you can’t take risks because people don’t buy, you don’t innovate. And if you don’t innovate, customers get bored.
Met het uitblijven van nieuwe consoles van Sony en Microsoft lijkt het een kwestie van tijd eer de volgende ontwikkelaar zich over deze kwestie uit gaat spreken.