Assassin’s Creed gedeeltelijk verwijderen uit de stedelijke speelplaats lijkt op een dramatisch vertrek, een tocht die heel anders zal aanvoelen in de franchise. Dit is precies wat Ubisoft Montreal wil met Assassin’s Creed III, zo zegt creative director Alex Hutchinson in een interview.
We wilden nu iets gaan bieden wat zeer fris moest gaan aanvoelen. We wilden weg uit de steden.Met dit citaat, over de bosrijke setting, laat Hutchinson weten dat Ubisoft écht wilde afwijken van het bekende concept. De basis staat, maar vernieuwing, verfrissing, innovativiteit en waarschijnlijk is het de grootste stap omhoog in Assassin’s Creed. De eerste gedachten bij de ontwikkelaar waren al direct dat ze met een nieuw deel niet alleen een nieuwe context en protagonist wilden bieden, maar ook een geheel nieuwe speelplaats, een nieuw gebied om te verkennen. Ubisoft wist niets beters te verzinnen dan het noordoosten van Amerika.
Zoals bekend speelt Assassin’s Creed III zich af tijdens de Amerikaanse Revolutie in een periode tussen 1775 en 1783. In die tijd was de natuur nog vrij ongerept en waren bomen en andere flora eeuwenoud. Ook zul je in de game volken tegenkomen die de westerse beschaving nooit eerder hebben gezien; met die gedachte in een bosrijk gebied moet dit nogmaals volgens Ubisoft heel fris gaan worden.
In the period in which our game is set, the American Revolution, it’s like this half untouched wilderness where weather and winter is terrifying, where tress and forests are still ancient. There are populations who live out in the woods that haven’t seen western civilisation necessarily. We have all these great features to play with and I think that big chunk on its own is going to feel really fresh.Bovendien gaan bomen, zoals in screenshots en de trailer al te zien is, een grote rol spelen en eindelijk kunnen we er in klimmen. Ironisch vindt Alex Hutchinson, aangezien het enige waar hij in het echte leven ooit in geklommen heeft, een boom, nooit een bruikbaar aspect is in Assassin’s Creed of überhaupt in games. Bomen zijn in spellen altijd maar een verzameling voorwerpen, waar je omheen loopt en er verder niets mee doet.
I always thought it was funny that the one thing you couldn’t climb in AC was the one thing I have climbed in real life, which is a tree. There’re plenty of games with forests but the forests are just collections of assets, they’re just trees and you walk around them. The fact that it’s a tree doesn’t matter.Maar, aangezien Altaïr en Ezio groot geworden zijn in steden, door overal op te kunnen klimmen, moet het bosrijke speelveld in Assassin’s Creed III voor protagonist Connor worden. En volgens Ubisoft wordt dit enorm.
Daarnaast is de consument nog niet moe van de franchise, zo zegt Hutchinson. Ondanks de nieuwe setting is Assassin’s Creed als reeks erg gezond en er is veel publiek dat erom geeft. Ubisoft is niet een bedrijf dat een serie kapot wil maken. Er is geen resetknop om een reeks naar de core terug te brengen. Waarschijnlijk bedoelt Hutchinson hiermee dat er geen reboot à de eerste Assassin’s Creed nodig is, maar verdieping en vooruitgang.