Gamersnet.nl

‘Hoge prijzen console-games zet spelers aan tot free-to-play’

Gabriel Leydon, het hoofd van Addmired, een ontwikkelaar van mobiele games, heeft tijdens de DICE Summit in Las Vegas gezegd dat de hoge prijs van console-games de consument aanzet tot het spelen van free-to-play games. Doordat de gamesindustrie de huidige prijzenstructuur zo lang heeft aangehouden, kan een ontwikkelaar zich niet langer veroorloven om risico’s te nemen met een nieuwe IP. Hierdoor maken bedrijven vervolg op vervolg om de gemaakte kosten te vergoeden.

Volgens Leydon kijkt de consument steeds meer in de richting van free-to-play games, omdat daar geen initiële kosten aan verbonden zijn. Zij (de consument) vermijdt liever een titel met een hoog prijskaartje, omdat dat een te hoog risico is voor de speler. Zij stapt liever in een onbekende game zonder daar geld voor neer te leggen. Mocht de game toch niet zijn wat je zoekt, dan heb je er in ieder geval geen zuurverdiende centen aan uitgegeven. Hierdoor wordt het risico verplaatst naar de ontwikkelaar, die zo gedwongen wordt om te innoveren en spelers verknocht te houden aan de free-to-play game.

It removes the risk from the consumer, the consumer pays nothing to try out the game. I want the consumer to play for months without paying. Good free to play encourages players to stay and that’s where the longevity is because the risk of an online pass, consoles that can’t play used games, DLC and all this stuff, after I’ve paid $70… Why would do I do that? I can play lots of great games that are free.
Nobody talks about how bad it is to charge somebody $70 for something they don’t like. You can’t know what you’re getting because it’s another sequel with $100 million of marketing. One day after Call of Duty is out the used section in GameStop is filled with them. You have an army of consumers who paid $70 and lost $40 by trading it in.
Ook vind hij het algemene beeld dat console-games een grotere en betere ervaring bieden dan mobiele games onzin. Als voorbeeld gaf hij de ontwikkeling in de muziekindustrie: toen de CD werd geïntroduceerd ten tijde van de elpee, bleef de industrie hangen bij vinyl onder het mom van ‘de audiokwaliteit van een elpee is beter dan die van de CD’. Exact hetzelfde gebeurde bij de introductie van MP3-technologie ten tijde van de CD.
Free-to-play is the MP3 of the video game industry and it will destroy all business models and it removes the risk for the consumer.
Hij gaf wel toe dat er een hoop slechte free-to-play games verkrijgbaar zijn en dat de grootste uitdaging voor de ontwikkelaar is om de aandacht van de consument te trekken om ze zo jouw game te laten spelen.
It’s (de industrie, red.) brutal. The model for acquiring users is insanely complicated. We’ve been doing this for three years and it keeps changing, it’s very hard. It can be profitable but we can also throw money down a black hole. Most of our players don’t play a second session. But the rest stay and play and if they stay long enough they end up playing and we can run a business.
Ook wilde hij duidelijk maken dat Noord-Amerika achterloopt met Azië in de zin van het creëren van een succesvolle free-to-play game. Zo behaalt het Aziatische Gree een grotere omzet met 25 miljoen gebruikers dan Zynga met 200 miljoen op Facebook.