Gamersnet.nl

‘We wilden vrouwelijke Gears-fans goed belichamen; zelfverzekerd, maar geen prostituees’

In een interview met Gamasutra laat Cliff Bleszinski, design director bij Epic Games, weten dat hij al veel eerder vrouwen (als speelbare karakters) wilde toevoegen aan de Gears of War franchise. Bleszinski meent plannen te hebben gehad om in deel één al vrouwen toe te voegen.

Het team had toen echter niet genoeg tijd om een goed genoeg model te maken voor een vrouwelijke vechter. In het derde deel van Gears of War, vond Bleszinski het echter niet meer dan logisch dat ook vrouwen de wapens oppakken en meevechten.

Well, I initially wanted to have it in Gears 1, but we didn’t have the time to properly model them and everything like that. And by the time we got to the third game, the way the fiction was panning out was that now the women aren’t even birthing anymore. They have to grab their guns and get into the mix as well, right?
Hij geeft toe dat de franchise veel vrouwelijke fans heeft, maar dat hij geen idee heeft waarom. Hij had dan ook totaal niet verwacht dat vrouwen naar hem toe zouden komen op de Comic Con en een Crimson Omen tattoo op hun nek zouden laten zien.

Omdat de game zoveel vrouwelijke fans blijkt te hebben, voelde het team de noodzaak om ze ‘correct’ te vertegenwoordigen. Zo moeten de karakters in goede smaak vallen bij de vrouwen. Ze zouden, aldus Bleszinski, zelfverzekerd moeten zijn, maar niet lijken op een prostituee (zoals de traditionele ‘aanpak’ was in de meeste videogames).