Volgens een onderzoek aan de University of Texas in Austin zijn in-game advertenties in gewelddadige games allesbehalve goede reclame. Gamers die logo’s van producten of bedrijven zien in een shooter of vechtspel krijgen enkel een slecht(er) beeld van deze instanties, dat blijkt uit het Amerikaanse onderzoek.
Although violent video games are very popular and can reach a young, highly engaged audience, their effectiveness as an advertising medium is questionable. Our study demonstrates that featured violence diminishes brand memory and primes more negative attitudes toward the brand.Aldus Jorge Peña, assistent professor in de ‘Department of Communication Studies’. Tijdens het onderzoek speelde verschillende, gamende vrijwilligers een met bloed doordrenkt level uit een gewelddadige shooter, andere gamers speelde een geweldloze game die zich onder water afspeelde. Achteraf werden de vrijwilligers gevraagd naar de merken, logo’s of bedrijven die ze gezien hadden binnen het level. De reacties van de gamers die aan de slag waren geweest met het gewelddadige spel reageerden niet alleen met een wat agressievere respons, ze hadden ook een negatieve dunk van de bedrijven en konden zich bovendien niet vaak meer herinneren welke merken allemaal langs waren gekomen. De niet-gewelddadige kant wist sneller de gepasseerde merken op te noemen en reageerde boven alles een stuk neutraler. De universiteit concludeert hiermee dat bedrijven beter kunnen adverteren in een rustig, liefdevol spelletje, dan de volgende Battlefield, Call of Duty of Mortal Kombat.