Gamersnet.nl

Consoles gelijk achten aan PC’s was een grote fout, aldus John Carmack

Op de Gamescom wist John Carmack, de grote man van id Software, te vertellen dat hij er spijt van heeft dat hij de huidige generatie consoles gelijk heeft geacht aan PC’s, toen hij net gestart was met de ontwikkeling van het aankomende RAGE. Op dat moment was de werkkracht namelijk nog eerlijk te verdelen over alle platformen.

What I look back as one of the biggest mistakes I made in this generation, was at the beginning, five or six years ago, looking and saying, “Consoles are basically as good as PCs,” at the time, and developing the workflow so it worked across both of them.
De beste man had namelijk niet verwacht dat de technologie van PC’s de afgelopen jaren een zeer snelle ontwikkeling zou doormaken, waardoor de grens tussen de huidige generatie consoles en PC’s stukken groter is dan oorspronkelijk gedacht. Hij geeft dan ook toe dat als hij het anders had kunnen doen, dat de PC volledig voorop was gezet in de ontwikkeling.
Looking back now, we have PCs that are an order of magnitude more powerful, and if our workflow is instead focused on explicitly on just… you build and develop on the PC and you decimate things into a target for the consoles.
Het aankomende Battlefield 3 is een uitstekend voorbeeld van het zojuist genoemde scenario, want deze langverwachte titel wordt als eerste ontwikkeld voor de PC en daarna pas, met de nodige compromissen, naar de consoles gebracht. Waar de PC-versie van de game gemakkelijk 64 spelers zal ondersteunen, kent de console-variant ondersteuning voor slechts 24 spelers en kleinere mappen.