Gamersnet.nl

Blizzard verrast door reacties op de ‘always-online’ verplichting van Diablo III

Blizzard geeft aan verrast te zijn door de reacties van gamers op het nieuws dat Diablo III een constant actieve internet verbinding nodig heeft. Robert Bridenbecker, online technologies VP bij Blizzard, heeft hierop gereageerd in een interview met MTV Multiplayer. Hij geeft aan dat Blizzard deze kant op gaat en hieraan vast houdt:

actually kind of surprised in terms of there even being a question in today’s age around online play and the requirement around that. Let’s say we want to create an offline capacity. You’re introducing a separate user flow, a separate path that players are going to go down. And, at the end of the day, how many people are going to want to do that?
Blizzard is niet de eerste met een dergelijk systeem, eerder al stelde Ubisoft dit in met onder andere Assassin’s Creed II en Splinter Cell: Conviction. Het verschil, aldus de website 1UP, ligt hem in het feit dat Blizzard zelf aangeeft dat het niet bedoeld is om ‘piraten’ weg te houden.
“Internally I don’t think [DRM] ever actually came up when we talked about how we want connections to operate. Things that came up were always around the feature-set, the sanctity of the actual game systems like your characters. You’re guaranteeing that there are no hacks, no dupes. All of these things were points of discussion, but the whole copy protection, piracy thing, that’s not really entering into why we want to do it.”
Daarnaast ziet Bridenbecker het ook niet als een ‘punishment’ voor degenen die de single player willen spelen. Hij is van mening dat de industrie deze kant op gaat en dat er ook voordelen aan vast zitten. Een nadeel is echter dat mensen met een instabiele internetverbinding de game niet kunnen spelen. Ook onderweg zal het (tenzij er een abonnement gekocht wordt voor draadloos internet) bijna onmogelijk worden om te spelen.