Gamersnet.nl

Polygonen zijn uit, atomen zijn de revolutie van graphics

Het is goed mogelijk dat polygonen binnen onbepaalde tijd uit de game-industrie verdwijnen. Polygonen zijn de platte vlakken die met elkaar verbonden worden en hoe meer polygonen, hoe minder hoeken je ziet en hoe gedetailleerder een object is. Zo worden games opgebouwd, maar volgens technologiebedrijf Euclideon zullen ze worden vervangen door ‘Point Cloud Data’, ofwel atomen.

Deze Unlimited Detail-technologie moet ervoor gaan zorgen dat er een onbeperkte hoeveelheid atomen toegevoegd kan worden, zonder dat dit extra rekenkracht kost. Het aantal polygonen echter wordt beperkt door de rekenkracht die een apparaat kan handelen. De atomen worden vergeleken met die uit de medicijnen- en wetenschapbranche; het zijn kleine balletjes die objecten als bomen en stenen daadwerkelijk rond kunnen krijgen, omdat ze zelf ook een ronde vorm hebben.

Het hoekige tijdperk lijkt hiermee dus uit te sterven, zeker omdat Euclideon zich verdedigt met het feit dat je oneindig veel detail kunt toevoegen, anders dan bij de polygonen. Het bedrijf stelt zelfs dat er zeker honderdduizend keer zoveel detail gecreëerd kan worden dan nu het geval is met de polygonentechniek. Het is zelfs mogelijk volledige objecten als rotsen in te scannen en zo in een spelwereld te plaatsen, waardoor het realisme alleen maar stijgt.

Toch moet deze technologie nog aanslaan, want Euclideon is een bedrijf gespecialiseerd in het grafische. Het is echter geen bedrijf dat games aflevert, dus ontwikkelaars van onze hobby moeten hiermee leren omgaan. We wachten af wie de eerste zal zijn en of dit daadwerkelijk een revolutie met zich meebrengt op het gebied van graphics. Bekijk hieronder een video over het project.