Polygonen zijn uit, atomen zijn de revolutie van graphics

Het is goed mogelijk dat polygonen binnen onbepaalde tijd uit de game-industrie verdwijnen. Polygonen zijn de platte vlakken die met elkaar verbonden worden en hoe meer polygonen, hoe minder hoeken je ziet en hoe gedetailleerder een object is. Zo worden games opgebouwd, maar volgens technologiebedrijf Euclideon zullen ze worden vervangen door ‘Point Cloud Data’, ofwel atomen.

Deze Unlimited Detail-technologie moet ervoor gaan zorgen dat er een onbeperkte hoeveelheid atomen toegevoegd kan worden, zonder dat dit extra rekenkracht kost. Het aantal polygonen echter wordt beperkt door de rekenkracht die een apparaat kan handelen. De atomen worden vergeleken met die uit de medicijnen- en wetenschapbranche; het zijn kleine balletjes die objecten als bomen en stenen daadwerkelijk rond kunnen krijgen, omdat ze zelf ook een ronde vorm hebben.

Het hoekige tijdperk lijkt hiermee dus uit te sterven, zeker omdat Euclideon zich verdedigt met het feit dat je oneindig veel detail kunt toevoegen, anders dan bij de polygonen. Het bedrijf stelt zelfs dat er zeker honderdduizend keer zoveel detail gecreรซerd kan worden dan nu het geval is met de polygonentechniek. Het is zelfs mogelijk volledige objecten als rotsen in te scannen en zo in een spelwereld te plaatsen, waardoor het realisme alleen maar stijgt.

Toch moet deze technologie nog aanslaan, want Euclideon is een bedrijf gespecialiseerd in het grafische. Het is echter geen bedrijf dat games aflevert, dus ontwikkelaars van onze hobby moeten hiermee leren omgaan. We wachten af wie de eerste zal zijn en of dit daadwerkelijk een revolutie met zich meebrengt op het gebied van graphics. Bekijk hieronder een video over het project.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Als ik een video pre-render kan ik een paar miljoen polygons per vierkante meter krijgen, wil deze video wel in real time zien (dus als character gewoon rond loopt) en A.I, vuurgevechten niet te vergeten rook en andere bewegende objecten, wedden dat die video dan een heel stuk lastiger word om te maken ๐Ÿ™‚

  2.   
    Daniel Z's avatar

    De voice-over geeft dan ook aan dat Euclideon hard werkt om hun ‘eiland’ te voorzien van nieuwe mogelijkheden. In een volgende video komt bijvoorbeeld de belichting meer aan bod. Ontwikkelen kost tijd.

  3.   
    blackname's avatar

    Dit kan nog wel 5 jaar duren voordat er games komen die deze technologie gaan gebruiken.

  4.   
    sthij's avatar

    het zou wel mooi zijn maar ik denk dat het nog wel een hele lange tijd gaat duren voordat dat dit gebeurt.

  5.   
    soldierarjan's avatar

    het ziet er veel belovend uit maar laat denk nog wel paar jaar wachten voorze het kunnen toe passen.

  6.   
    UberProSure's avatar

    blackname schreef, "Dit kan nog wel 5 jaar duren voordat er games komen die deze technologie gaan gebruiken."

    nog wel meer ๐Ÿ˜› 20 jaar ofzo ๐Ÿ˜‰ maar hij legt dus uit dat ze polygonen (triljoenen) hebben gebruikt om een detail veel gedetaileerder te maken? als ik het goed begrijp?

  7.   
    toqeer's avatar

    dit ziet er wel goed uit maar gaat zeker wel jaren duren
    voor ze deze technologie gaan gebruiken ๐Ÿ˜†

  8.   
    gebruiker50081's avatar

    UberProSure schreef, "

    ”blackname” schreef, "Dit kan nog wel 5 jaar duren voordat er games komen die deze technologie gaan gebruiken."

    nog wel meer ๐Ÿ˜› 20 jaar ofzo ๐Ÿ˜‰ maar hij legt dus uit dat ze polygonen (triljoenen) hebben gebruikt om een detail veel gedetaileerder te maken? als ik het goed begrijp? "

    20 jaar? Really..?

  9.   
    MelvinK's avatar

    owkeee ๐Ÿ˜€ dat ziet er belovend uit, hopen dat onze gamemakers het later nog gaan toepassen aan hun werksysteem ๐Ÿ˜€ en kunnen wij nog meer genieten van het digitaal mooiheid ๐Ÿ˜€

  10.   
    DGonlag2's avatar

    TwanStins schreef, "

    ”UberProSure” schreef, "[quote=”blackname”].."

    nog wel meer ๐Ÿ˜› 20 jaar ofzo ๐Ÿ˜‰ maar hij legt dus uit dat ze polygonen (triljoenen) hebben gebruikt om een detail veel gedetaileerder te maken? als ik het goed begrijp? "

    20 jaar? Really..?[/quote]

    Hoop het toch niet. Als games er zo over 20 jaar uit zien is er niet echt veel vooruitgang geboekt.

  11.   
    Superwasbeer's avatar

    Omg, en net nu ik over polygonen leer bij mn opleiding

  12.   
    FioranoJC's avatar

    Superwasbeer schreef, "Omg, en net nu ik over polygonen leer bij mn opleiding"

    Vooral doorgaan. Want zoals in de video al naar voren kwam, is dat je gewoon met converters kan werken. Je hoeft dus niet opnieuw een programma te leren.

  13.   
    Narcist's avatar

    UberProSure schreef, "

    ”blackname” schreef, "Dit kan nog wel 5 jaar duren voordat er games komen die deze technologie gaan gebruiken."

    nog wel meer ๐Ÿ˜› 20 jaar ofzo ๐Ÿ˜‰ maar hij legt dus uit dat ze polygonen (triljoenen) hebben gebruikt om een detail veel gedetaileerder te maken? als ik het goed begrijp? "

    De technologie is al redelijk ver gevorderd. Je kan al modellen uit 3Ds max en Maya etc importeren naar je converter. Nu moeten ze alleen nog een engine der omheen bouwen en ze zijn zo goed als gebruiksklaar voor games denk ik zo.
    Maar ze werken nu dus helemaal niet meer met polygonen, maar met atomen. Deze atomen bestaan NIET uit polygonen. Voorheen hadden ze dus problemen om veel atomen te gebruiken omdat dit het systeem te veel zou vertragen. Dit hebben ze nu blijkbaar opgelost.

  14.   
    soulzx3's avatar

    DGonlag2″]

    ”TwanStins schreef, "[quote=”UberProSure” schreef, ".."

    20 jaar? Really..?"

    Hoop het toch niet. Als games er zo over 20 jaar uit zien is er niet echt veel vooruitgang geboekt. [/quote]
    de man in het filmpje zei ook dat dit slechts de technologie is… ze zijn zelf geen artietsen ze leveren alleen de software aan.. zoals bijvoorbeeld Adobe je photoshop brengt en ga maar zo door.

  15.   
    Moon-Hero's avatar

    Het gaat wel een tijd duren voordat dit echt de game industrie gaat ‘ overnemen ‘.

  16.   
    timishier's avatar

    Dit lijkt me een grote concurent van de tesselation in dx11

  17.   
    DonutsRocks's avatar

    Ik ben nogal skeptisch, hoewel ik een (ontzettende) amateur ben weet ik hier wel het een en ander van en hoewel stilstaande meshes niet moeilijke zijn worden animatie’s zeer moeilijk aangezien de computer elk bolletje op elk frame moet berekenen (naar wat ik gehoord heb altans, zoals ik al zij ben ik een amateur:wink:) . ik moet hier echter bij zeggen dat ik een jaar terug toen ze het voor het eerst aankondigde ik het al helemaal niet geloofde en ze hebben me toch aangenaam verrast, en als je kijkt hoe games er vijf jaar geleden uitzagen denk ik dat als dit de toekomst is (met nadruk op als) dat het niet meer ver weg is.

  18.   
    )GN(-Erik's avatar

    Doe mij maar gewoon Vectors, Polygonen, Sprites en Textures anders wordt het veel te realistisch 8) En dan kan je nog zulke mooie werelden hebben, als de gameplay niet goed werkt, is de game toch niet leuk om te spelen ๐Ÿ˜€

  19.   
    DonutsRocks's avatar

    http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam
    Notch (van minecraft) vind het een scam (opllichterij).

  20.   
    Daniel Z's avatar

    Logisch, als je de graphics van Minecraft ziet _0-.

  21.   
    desxeon's avatar

    Net wat velen zeggen, het gaat nog wel een tijd duren voordat dit in games verschijnt.

  22.   
    ChielB's avatar

    Als het รผberhaupt al echt gebruikt gaat worden. De technologie is eerder al eens geprobeerd en toen hard gefaald, dus ze moeten eerst nog eens bewijzen dat het ook echt gaat werken in games. Momenteel is het nog veel te beperkt, dus ik kan me goed in de kritieken vinden dat ze dit puur doen om investeerders aan te trekken. Zo veelbelovend is het ook weer niet direct in deze staat.

  23.   
    Flapjack's avatar

    )GN(-Erik schreef, "Doe mij maar gewoon Vectors, Polygonen, Sprites en Textures anders wordt het veel te realistisch 8) En dan kan je nog zulke mooie werelden hebben, als de gameplay niet goed werkt, is de game toch niet leuk om te spelen :D"

    ja maar wie zegt dat gameplay hier minder van word?