De grote ontwikkelaar Peter Molyneux heeft gemeld, in een interview met Gamasutra, dat hij zich behoorlijk schaamt voor de cijfers welke Fable III heeft gekregen in verscheidene reviews. Hij is niet teleurgesteld in de reviews zelf, maar dat hij moest toegeven het met het commentaar in de reviews eens te zijn zit hem niet lekker.
Molyneux weet dat hij waarschijnlijk zou moeten zeggen dat het een geweldige game is, maar de game scoort op Metacritic gemiddeld laag in de 80 en daar schaamt Molyneux zich behoorlijk voor. Hij vertelt er wel bij dat het zijn eigen schuld is en alleen hij verantwoordelijk is en zijn team hier volledig buiten staat.
I know I probably should say it’s a great game just respective of whatever it was, but the Metacritic score was sort of low-’80s. I think I’m pretty ashamed of that, to be honest, and I take that on my own shoulders, not the team’s shoulders. I think that, when you have something like that, which you can feel as a kick in the teeth, you have to pick yourself up and fight even harder.Fable III is voor de Xbox 360 en de PC samen bijna vijf miljoen keer verkocht, maar Molyneux neemt met een goed verkoopcijfer geen genoegen. Dit is niet de droom, het is niet de game geworden waar hij op gehoopt had, omdat hij dacht dat de mechaniek achter het deel dat je heerser wordt een erg goed idee was, maar ze hadden nooit genoeg tijd om die ideeën volledig uit te werken.
That being said, it still sold millions and millions of units, and it’s probably going to net out, with the PC version, closer to the 5 million than perhaps you would think; but it’s not the dream. It didn’t end up being the game that I dreamed it would be, because I thought the mechanic of the ruling section were really good ideas. I thought they were good ideas, but we just didn’t have time to exploit those ideas fully.Molyneux laat weten dat Fable III in twee jaar tijd werd ontwikkeld en dat dit de kortste ontwikkelingstijd is die Lionhead Studios ooit aan een game heeft besteed. Daardoor zijn enkele delen van de game minder goed uitgewerkt en daarom kan hij zich vinden in de kritiek van de recensenten. Ook meldt hij dat ze het met de volgende Fable totaal anders gaan aanpakken.
So we’ve got a very, very different process of designing now. We’ve spent a long time thinking about that and doing our research on how you can have a creatively-led production process and how you can take the complete randomness out of the way that a lot of ideas are developed and evolved.