Gamersnet.nl

Games zitten dicht tegen kunst aan; nog niet museumwaardig

Games kunnen nog geen kunst genoemd worden, maar we zitten er dicht tegenaan om in een museum gehangen te worden. Ontwikkelaar van Child of Eden, Tetsuya Mizuguchi, wist dit te zeggen in een interview. Veertig jaar geleden begonnen we met zwart/witte stipjes en simpele bliepjes, daarna brachten we kleur in, toen 2D en later 3D, maar er zit een nog veel grotere evolutie in games aan te komen, aldus Mizuguchi.

The challenge for Child of Eden was to make it much more organic and happy, as well as very emotional. I needed the music – many types of music – and also I needed to use a character as a metaphor… it’s like a narrative.
Met Child of Eden probeerde de beste man zowel emotie als blijheid te creëren. Hij had tevens veel verschillende soorten muziek nodig en een karakter als metafoor om een soort verhaal te maken.

Ook wilde hij de physics technologie gebruiken om chemie te halen uit zowel het muzikale als het visuele aspect. Mizuguchi vond het een uitdaging, maar volgens hem is een nieuwe chemie gecreëerd met Child of Eden. We zouden dus een innovatieve vorm van gamen moeten ondervinden in dit spel. Waarschijnlijk zullen we Child of Eden bijna onder kunnen brengen in de kunstwereld.