Gamersnet.nl

Heavy Rain was geen toeval en geen ‘lucky shot’, aldus Cage

Heavy Rain wordt niet door iedereen gezien als een game, maar meer als een filmisch drama waarbij je af en toe een knop in moet drukken. Toch is de game van ontwikkelaar Quantic Dream goed onthaald en zijn de verkopen ook niet mis geweest. De waardering voor Heavy Rain is er zeker, nu bekend is dat het spel BAFTA’s heeft gewonnen voor verhaal, technische innovatie en muziek.

We created the genre. We own the genre, and we want to show that Heavy Rain was not a coincidence or a lucky shot – that it was really something that makes sense and that we can build on.
Uiteraard staan we niet gek te kijken als David Cage, baas van Quantic Dream, even het woord neemt. Hij zegt dat de ontwikkelaar wil laten zien dat Heavy Rain geen toeval is geweest en ook geen lucky shot. Wij creëerden het genre, wij hebben het genre in handen en we willen laten zien dat onze games ertoe doen in de game-industrie, waar we op kunnen bouwen, aldus Cage.
So, we are going to explore different directions. Still very dark, still for adults, but completely different from Heavy Rain. We want to satisfy our fans, but we want to surprise them too. That’s our challenge.
Tevens ziet de baas nog steeds niets in een vervolg op Heavy Rain. Of de game een succes zou worden of zou falen, het bedrijf doet niet aan sequels en wil juist laten zien dat de games die zij creëren een genre op zich kunnen zijn. Toch blijvend bij het duistere, nog steeds voor volwassenen, maar compleet anders dan Heavy Rain.

Cage zegt dat ze hun fans willen verblijden met wat ze bieden, maar elke keer ook willen verrassen met iets totaal nieuws. Dat is voor Quantic Dream de uitdaging. Momenteel is de ontwikkelaar met twee compleet verschillende projecten bezig.