Gamersnet.nl

Maker Braid: social network-games zijn kwaadaardig

De maker van de indie-game Braid, Jonathan Blow, heeft een aantal opmerkelijke opmerkingen gemaakt over de zogeheten social network-games, zoals Farmville en Ravenwood Fair. Onder het onschuldige uiterlijk van de games zijn ze volgens hem in werkelijkheid ‘evil’.

Blow vertelde PC Gamer dat social games draaien om het uitbuiten van de vriendenlijst van de speler draait. Om zijn afschuw van het misbruik van het genre te laten blijken zei hij het volgende:

“It’s about using your friends as resources to progress in the game, which is the opposite of actual sociality or friendship. There’s no other word for it except evil. Of course you can debate anything, but the general definition of evil in the real world, where there isn’t like the villain in the mountain fortress, is selfishness to the detriment of others or to the detriment of the world. And that’s exactly what [most of these games are].”
Maar Blow is nog niet klaar, want hij is van mening dat spelers in deze games slechts worden misleid door het uiterlijk van de desbetreffende spellen.
“The thing about these games though is they’re made to look really light and friendly or whatever. So it’s very difficult especially for someone to think about games and how their design affects the world – which is most people in the world, they don’t think about that, right?

“It’s very difficult for them to see how this could possibly be detrimental in any way. They’re just like, ‘Oh, I’m clicking on the items, I’m having fun’.”

Jonathan Blow’s mening is erg duidelijk, maar hoe denken jullie over spellen als Farmville?