Uit een onderzoek van researchbureau Nielsen blijkt dat advertenties in verschillende games, van uitgever EA Sports, nut hebben gehad. De sportdrank Gatorade is namelijk beter verkocht dankzij deze advertenties.
Men kan deze reclame onder andere vinden in de volgende games; NHL 09, NHL 10, NBA Live 07, NBA Live 08, NBA Live 09 en NBA Street Homecourt. De sportdrank is terug te vinden op reclameborden, scoreborden, sportvelden en waterflessen. Verschillende gezinnen, die een van deze games hadden aangeschaft, werden nauwlettend in de gaten gehouden door researchbureau Nielsen. Volgens de onderzoekers gingen deze gezinnen 24 procent meer geld spenderen aan Gatorade-producten dan normaal.
Researchbureau Nielsen heeft bij dit onderzoek gebruik gemaakt van ruim 100.000 huishoudens, die de streepjescodes hadden gescanned van de producten die zij kochten. Nielsen legde vooral de aandacht op Gatorade-producten, die aangeschaft werden door gezinnen die in bezit waren van een van deze games. Het aankoopgedrag van deze groep werd uiteindelijk vergeleken met huishoudens die geen beschikking hadden tot EA Sports-games.