Gamersnet.nl

Game-industrie moet gamers waarschuwen voor verslaving

In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid is onderzoek uitgevoerd binnen de game-industrie en in het bijzonder is er gekeken naar de oorzaken van gameverslaving. Uit het onderzoek blijkt dat de game-industrie zelf niets doet om gameverslaving te voorkomen, waarmee de industrie haar “maatschappelijke verantwoordelijkheid” zou ontlopen. Onderzoeksbureau IVO heeft uitgerekend dat in Nederland dertigduizend tot wel tachtigduizend mensen gameverslaafd zijn.

Het onderzoek staat gepubliceerd in Trouw en volgens de krant doen problemen zich vooral voor als er samen met veelal anonieme medespelers online wordt gespeeld. Jeroen Lemmers, die bij de Universiteit van Amsterdam onderzoek doet naar gameverslaving, liet weten dat het nemen van maatregelen een lastige klus is. Een waarschuwing dat het spel verslavend kan zijn, net zoals de waarschuwingen op pakjes sigaretten, zouden volgens Lemmers niet werken en eerder een aanbevelende werking hebben.

De NVPI, de branchevereniging van de game-industrie, liet in een reactie weten dat bedrijven wel degelijk hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Zo staan er leeftijdsindicaties op de verpakking van games en wordt aangegeven of er bepaalde vormen van aanstootgevend gedrag in de game voorkomen.

Een waarschuwing zou dus weinig zin hebben, al moeten we ook niet vergeten dat een spel voor 97 procent van de kopers simpelweg niet verslavend is.