Cevat Yerli, hoofd van Crytek, heeft laten weten dat de Crysis-franchise uiteindelijk wel op de consoles moest belanden. Hij gaf ook aan dat dit niet alleen vanuit een economisch standpunt is, maar verrassend genoeg ook door de enorme druk die op het bedrijf is gezet de afgelopen jaren, wanneer men veelvuldig werd gevraagd wanneer de franchise naar de consoles zou komen.
- “Console versions of Crysis were literally inevitable. It’s also a question of more than economics. At the end of the day we’re paying salaries and we all have to live, but that’s one side of this job. But most importantly and a bit more tangible to us are the families, the nephews, and sons who ask, ‘Why aren’t you going to consoles?’ It’s kind of like bothering people. We’ve been asked a lot in the last three or four years now, ‘When consoles? When consoles? When consoles?’ It was literally inevitable that we would bring it.”
Crysis Warhead is een standalone expansion, exclusief voor de PC. In de game zien we een verhaaltwist zoals we dat ook al zagen in Half-Life: Opposing Forces. Je beleeft alle gebeurtenissen uit de eerste game door de ogen van een ander character, om precies te zijn Sergeant “Psycho” Sykes. Sykes beschikt over meer wapens en nieuwe voertuigen, in vergelijking met Nomad uit de originele game.
De ontwikkeling van Crysis Warhead is in handen van Crytek Boedapest. Naast nieuwe multiplayer content zorgt Warhead ook voor een verbeterde verhaallijn en game performance, dankzij diverse verbeteringen en optimalisaties aan de CryEngine 2.
Crysis Warhead is inmiddels verschenen voor de PC.