Gamersnet.nl

Waarom OnLive onmogelijk kan werken

Afgelopen week werd tijdens de Game Developers Conference de bijzondere streaming gaming service OnLive aangekondigd en veel mensen waren zeer enthousiast. Via deze dienst is het in theorie mogelijk om high-end games te spelen op je televisie of een willekeurige PC, zonder dat je over krachtige hardware hoeft te beschikken. OnLive laat zich verder omschrijven als een “cloud computing service”, waarbij je via je eigen TV of PC games speelt op een OnLive server. Hierbij maak je gebruik van een speciale OnLive controller en een kleine set-top box.

Volgens Richard Leadbetter, technisch expert bij Eurogamer UK, zal het vrijwel onmogelijk zijn om OnLive goed te laten functioneren. Hij stelt dat de servers van OnLive over ongekende rekenkracht en hardware moeten beschikken om de claims waar te maken:

Ter vergelijking stelt Leadbetter dat de servers van YouTube er al enige tijd over doen om offline 2MBps 30fps HD video te streamen. OnLive wil dit in real-time, via een PC plug-in kaart, op 5MBps en met surround sound doen. Hij verklaarde:

OnLive lijkt dus een veelbelovende service te worden, maar men moet nog wel bewijzen of het concept in de praktijk met heel veel gebruikers nog goed zal werken. Komende zomer start een beta in Amerika, wellicht weten we rond die tijd wel hoe OnLive zich staande weet te houden.

Het hele gesprek met Richard Leadbetter is te lezen via deze website.