Afgelopen week werd tijdens de Game Developers Conference de bijzondere streaming gaming service OnLive aangekondigd en veel mensen waren zeer enthousiast. Via deze dienst is het in theorie mogelijk om high-end games te spelen op je televisie of een willekeurige PC, zonder dat je over krachtige hardware hoeft te beschikken. OnLive laat zich verder omschrijven als een “cloud computing service”, waarbij je via je eigen TV of PC games speelt op een OnLive server. Hierbij maak je gebruik van een speciale OnLive controller en een kleine set-top box.
Volgens Richard Leadbetter, technisch expert bij Eurogamer UK, zal het vrijwel onmogelijk zijn om OnLive goed te laten functioneren. Hij stelt dat de servers van OnLive over ongekende rekenkracht en hardware moeten beschikken om de claims waar te maken:
- “To give the kind of performance OnLive is promising (720p at 60 frames-per-second) realistically its datacenters are going to require the processing equivalent of a high-end dual core PC running a very fast GPU – a 9800GT minimum, and maybe something a bit meatier depending on whether the 60fps gameplay claim works out, and which games will actually be running. That’s for every single connection OnLive is going to be handling.
Ter vergelijking stelt Leadbetter dat de servers van YouTube er al enige tijd over doen om offline 2MBps 30fps HD video te streamen. OnLive wil dit in real-time, via een PC plug-in kaart, op 5MBps en met surround sound doen. Hij verklaarde:
- “It sounds brilliant, but there’s one rather annoying fact to consider: the nature of video compression is such that the longer the CPU has to encode the video, the better the job it will do. Conversely, it’s a matter of fact that the lower the latency, the less efficient it can be.”
“OnLive overlord Steve Perlmen has said that the latency introduced by the encoder is 1ms. Think about that; he’s saying that the OnLive encoder runs at 1000fps. It’s one of the most astonishing claims I’ve ever heard. It’s like Ford saying that the new Fiesta’s cruising speed is in excess of the speed of sound.”
OnLive lijkt dus een veelbelovende service te worden, maar men moet nog wel bewijzen of het concept in de praktijk met heel veel gebruikers nog goed zal werken. Komende zomer start een beta in Amerika, wellicht weten we rond die tijd wel hoe OnLive zich staande weet te houden.
Het hele gesprek met Richard Leadbetter is te lezen via deze website.