Het spel zal zes levels bevatten die elk hun eigen unieke introductie hebben. Elk level zal op zijn beurt weer vijftien uitdagingen en side-quests bevatten. De belangrijkste locatie in het spel is Showdown Town, een gebied dat zestien keer groter zal zijn dan het grootste gebied wat Rare voorheen heeft gemaakt.
Hoewel Rare uitdrukkelijk heeft gezegd dat het spel geen race game is zullen voertuigen wel een belangrijk onderdeel van het spel zijn. Zo kun je 1600 verschillende onderdelen verzamelen om voertuigen mee te upgraden, waardoor je in een handomdraai een simpel karretje verandert in bijvoorbeeld een helikopter of een hovercraft. Hiervoor heb je echter wel blauwdrukken nodig, die je kan kopen met Jigglies, die bekend zijn uit eerdere Banjo Kazooie games.
Banjo Kazooie: Nuts and Bolts zal zich af gaan spelen na de gebeurtenissen van het vorige deel, Banjo Tooie. De game zal daarbij gewoon voortborduren op de vertrouwde Banjo-formule. Verwacht dus geen ingrijpende veranderingen. Wel biedt de game een nieuwe vorm van multiplayer, die anders wordt dan die van Banjo Tooie. Daarbij zul je in Banjo Kazooie: Nuts and Bolts terugkeren naar bekende levels, die intussen wel door de tand des tijds zijn aangetast uiteraard. Hierbij zal het Jiggy systeem weer van de partij zijn, met ook hier een kleine twist.
Banjo Kazooie: Nuts and Bolts zal dit jaar rond Kerst exclusief verschijnen voor de XBox 360.