Twee top designers van ArenaNet wisten vandaag te melden dat Guild Wars 2 bedoeld is voor de fans die trouw de vorige delen hebben gespeeld en dat er weinig rekening wordt gehouden met nieuwkomers in de reeks. Gevorderden spelers zouden moeiteloos aan de slag kunnen met dit tweede deel, maar er zullen ook een hoop nieuwe features in verwerkt zitten. Denk hierbij aan een meer toegankelijke wereld waar je kan staan en gaan waar je wilt en de mogelijkheid om met verschillende rassen te spelen.
Guild Wars 2 zet zich af van de traditionele spelformule en heeft zo bijvoorbeeld een gloednieuwe engine te bieden. Het verhaal speelt zich honderden jaren na het origineel af en dat brengt enkele nieuwe speelbare rassen met zich mee. De Sylvari, Asuras, Norn en de welbekende Charr gooien zich dit keer in de strijd. Het is niet mogelijk zijn om karakters te switchen tussen Guild Wars 1 en 2, maar archievements kunnen wel door de Hall of Monuments naar de andere wereld worden overgebracht. Ook zal Guild Wars 2 de honger stillen voor mensen die klaagden over het lage levelmaximum, want ArenaNet overweegt om een helemaal géén grens te stellen. Er doen ook geruchten de ronde over een non-lineaire verhaallijn waarin je verschillende keuze moet maken die invloed hebben op een verdere spelverloop. Ook het point-and-move systeem wordt afgeschaft om een grotere vrijheid voor te schotelen waarin je op objecten kan springen en in rivieren kan zwemmen. Guild Wars 2 zal opnieuw geen maandelijkse kosten met zich meebrengen.