De nieuwe Zelda van Nintendo ligt voor de GameCube waarschijnlijk vanaf november in de schappen, maar zal ook op de Wii uitkomen. Deze versie zal natuurlijk volledig worden aangepast voor de Wii-mote wat de spelers een totaal andere speelervaring moet geven.
Na de E3 in mei dit jaar waren de mannen van Nintendo het nog niet met elkaar eens over de besturing van de game met de Wii-mote, dus heeft de game kleine veranderingen ondergaan. Je moest op de E3 bijvoorbeeld met het zwaard zwaaien door op ‘B’ te drukken en om te kunnen boogschieten moest je mikken met de Wii-mote en de pijl wegschieten met de D-pad. Bij Nintendo dacht men dat de speler naar verloop van tijd erg moe zou worden als je steeds zou moeten bewegen met de Wii-mote, maar nu zijn ze van mening veranderd.
Voortaan is er interactie nodig met de Wii-mote voor het zwaardvechten, waardoor de ‘B’-knop vrij is. Volgens producent Shigeru Myamoto zou het boogschieten met de D-pad te moeilijk zijn en met de ‘B’-knop die nu vrij is is het handiger om het boogschieten daarnaar te verplaatsen.
Of de speler ook nog voor de oude besturing zal kunnen kiezen of dat iedereen met de nieuwe controls wordt opgescheept is nog onduidelijk.