Net zoals grote nieuwsdiensten allerlei geheime informatie weten te vinden, heeft IGN het voor elkaar gekregen developerdocumentatie van de Wii-controller in handen te krijgen. Zij delen uit de gevonden informatie het volgende met ons:
De Wii-mote gaat gevoed worden door 2 AA-batterijen. Afhankelijk van de gekozen stand kun je tussen de 30 en 60 uur op die twee batterijen werken: in de speciale ‘precision aim’-stand doe je er 30 uur mee, als alleen de accelerometer wordt gebruikt 60 uur. Tijdens het opstarten is aan de hand van de LED-jes onderaan de Wii-mote te zien hoeveel batterijlading nog aanwezig is: vier brandende LED’s betekent 75 tot 100% lading, geen brandende LED-jes betekent dat je mote waarschijnlijk niet eens is aan gegaan.
De LED’s hebben ook een andere functie: ze geven de volgorde van de gekoppelde Wii-motes aan de Wii aan. Als de meest linker LED brandt, dan ben je speler 1 enzovoorts. De motes verbinden zich met de Wii op een manier die gamers met draadloze muizen en toetsenborden al kennen: je drukt op een knopje op de Wii en eentje op de mote en dan krijgt de controller een unieke ID toegekend. Je kunt dus nooit met z’n tweeën hetzelfde figuurtje besturen, tenzij dat de bedoeling van de game is natuurlijk.
De signalen gaan overigens over de 2,4 GHz band en zijn op bluetooth gebaseerd. Of dit betekent dat je de Wii-mote ook met bijvoorbeeld een PC kan verbinden, is onbekend, al lijkt het onwaarschijnlijk. De signalen worden opgevangen door de speciale sensor bar, die boven of onder de televisie moet worden geplaatst en die bepaald waarop de mote gericht is. Het apparaat is zo’n 20 cm breed en er zitten twee sensors op. Om interferentie van halogeenverlichting, spiegels en spiegelend plastic te voorkomen, moet de mote de sensors markeren.
De Wii-mote schijnt als een soort camera te kunnen fuctioneren, dat een beeld van 1024×768 pixels beslaat. Dat is in feite een megapixel. Wat de Wii met die informatie kan en of het ook daadwerkelijk een beeld kan ‘zien’, is niet bekend.
De knoppen op de Wii-mote werken digitaal: dus aan of uit. Analoge knoppen, die je dus ‘een beetje’ kunt indrukken, wat een speciale functie in een game kan hebben, zijn er dus niet, ook/zelfs niet op de nunchuck (de analoge stick is uiteraard wel analoog).
Aan de binnenkant is het meest interessant van de Wii-mote 6kb aan niet-vluchtig geheugen, waarvan de functie totaal niet bekend is. Kan je er misschien profielen in opslaan? Overigens is het ook nog steeds niet bekend voor ontwikkelaars hoe zij de speaker in de mote moeten aansturen, ook al werden er tijdens de E3 wel de mogelijkheden van getoond, dus wellicht dat op een later tijdstip meer bekend wordt gemaakt.
Het laatste nieuwtje betreft de rumble-functie: deze heeft slechts twee standen. Dat zijn uiteraard ‘aan’ en ‘uit’. Op het eerste gezicht lijkt het de mogelijkheid tot subtiele interactie flink te beperken, maar de documentatie geeft wel aanwijzingen dat het snel in- en uitschakelen van de rumblefunctie het gevoel van een sterkere trilling kan geven.
Nintendo heeft nog geen bevestiging op deze gegevens gegeven. Ontwikkelaars hebben wel al laten weten dat exemplaren van de Classic-controller, die op een SNES-controller met analoge sticks lijkt, in september zullen worden uitgedeeld.