Wii-mote-specs gelekt

Net zoals grote nieuwsdiensten allerlei geheime informatie weten te vinden, heeft IGN het voor elkaar gekregen developerdocumentatie van de Wii-controller in handen te krijgen. Zij delen uit de gevonden informatie het volgende met ons:

De Wii-mote gaat gevoed worden door 2 AA-batterijen. Afhankelijk van de gekozen stand kun je tussen de 30 en 60 uur op die twee batterijen werken: in de speciale ‘precision aim’-stand doe je er 30 uur mee, als alleen de accelerometer wordt gebruikt 60 uur. Tijdens het opstarten is aan de hand van de LED-jes onderaan de Wii-mote te zien hoeveel batterijlading nog aanwezig is: vier brandende LED’s betekent 75 tot 100% lading, geen brandende LED-jes betekent dat je mote waarschijnlijk niet eens is aan gegaan.

De LED’s hebben ook een andere functie: ze geven de volgorde van de gekoppelde Wii-motes aan de Wii aan. Als de meest linker LED brandt, dan ben je speler 1 enzovoorts. De motes verbinden zich met de Wii op een manier die gamers met draadloze muizen en toetsenborden al kennen: je drukt op een knopje op de Wii en eentje op de mote en dan krijgt de controller een unieke ID toegekend. Je kunt dus nooit met z’n tweeรซn hetzelfde figuurtje besturen, tenzij dat de bedoeling van de game is natuurlijk.

De signalen gaan overigens over de 2,4 GHz band en zijn op bluetooth gebaseerd. Of dit betekent dat je de Wii-mote ook met bijvoorbeeld een PC kan verbinden, is onbekend, al lijkt het onwaarschijnlijk. De signalen worden opgevangen door de speciale sensor bar, die boven of onder de televisie moet worden geplaatst en die bepaald waarop de mote gericht is. Het apparaat is zo’n 20 cm breed en er zitten twee sensors op. Om interferentie van halogeenverlichting, spiegels en spiegelend plastic te voorkomen, moet de mote de sensors markeren.

De Wii-mote schijnt als een soort camera te kunnen fuctioneren, dat een beeld van 1024×768 pixels beslaat. Dat is in feite een megapixel. Wat de Wii met die informatie kan en of het ook daadwerkelijk een beeld kan ‘zien’, is niet bekend.

De knoppen op de Wii-mote werken digitaal: dus aan of uit. Analoge knoppen, die je dus ‘een beetje’ kunt indrukken, wat een speciale functie in een game kan hebben, zijn er dus niet, ook/zelfs niet op de nunchuck (de analoge stick is uiteraard wel analoog).

Aan de binnenkant is het meest interessant van de Wii-mote 6kb aan niet-vluchtig geheugen, waarvan de functie totaal niet bekend is. Kan je er misschien profielen in opslaan? Overigens is het ook nog steeds niet bekend voor ontwikkelaars hoe zij de speaker in de mote moeten aansturen, ook al werden er tijdens de E3 wel de mogelijkheden van getoond, dus wellicht dat op een later tijdstip meer bekend wordt gemaakt.

Het laatste nieuwtje betreft de rumble-functie: deze heeft slechts twee standen. Dat zijn uiteraard ‘aan’ en ‘uit’. Op het eerste gezicht lijkt het de mogelijkheid tot subtiele interactie flink te beperken, maar de documentatie geeft wel aanwijzingen dat het snel in- en uitschakelen van de rumblefunctie het gevoel van een sterkere trilling kan geven.

Nintendo heeft nog geen bevestiging op deze gegevens gegeven. Ontwikkelaars hebben wel al laten weten dat exemplaren van de Classic-controller, die op een SNES-controller met analoge sticks lijkt, in september zullen worden uitgedeeld.

  1.   
    Finsj's avatar

    Ziet er allemaal erg goed uit! Kan niet wachten ๐Ÿ˜€

  2.   
    J-Loco's avatar

    jah prima, enige minpunt: dat ie op batterijen werkt. dat word dus steeds maar weer nieuwe batterijen kopen ๐Ÿ™
    heel Next gen concept enzo maar toch jammer, ik verwachte dat ie wel net als de PS3 en Xdoos 360 zonder batterijen werkte

  3.   
    snowbob's avatar

    @ J-Loco

    mis vervangt Nintendo dit nog door een oplader ofzo iets die je in de Wii-mote moet douwen en dan in een stopcontact, dit zou handiger zijn dan batterijen, stel dat zaterdag avond je batterije uitvallen en je heb geen nieuwe, kan je het hele weekend w8en ๐Ÿ˜ฅ

  4.   
    ChielB's avatar

    Als je weet dat het op batterijen werkt, kan je natuurlijk het beste gewoon een set goede oplaadbare batterijen halen.
    En 30-60 uur is natuurlijk nog steeds een vrij lange periode, dus dat moet vast wel goed gaan komen. 8)

  5.   
    Rijstekorrel's avatar

    die baterrijen gaan lang genoeg mee.30 tot 60 uur en je kan ook zien hoe vol die ongeveer is (die lampjes stond in de tekst) dus kan je er rekening mee houden.en koop gewoon een pak oplaadbaterijen zitten er 4 in 1ne in de wii andere is aan het opladen

  6.   
    nickko's avatar

    Maar als ze de snes controllers uit delen in september dan heb je er nog niks aan ja ๐Ÿ˜ฅ ๐Ÿ˜ฎ

  7.   
    Design's avatar

    @ ChielB en Crimineeltj
    Helemaal mee eens. Zou ik ook doen. Is nogal dom om altijd nieuwe baterijen te kopen. ๐Ÿ™„

  8.   
    Cirdan's avatar

    ja idd;) is best wel shit dat het op batterijen werkt maarja..;)

  9.   
    Rijstekorrel's avatar

    wat zeuren mensen over batterijen 30 tot 60 uur daar kan je wel effe mee gamen. en dan heb je 1 setje in de lader en de andere in de wii.is die leeg laad je de andere op en doe je de volle erin en je kan weer door.batterijen zijn tegenwoordig in een uurtje al vol opgeladen

    ik zie het probleem niet ๐Ÿ™„

  10.   
    para's avatar

    mensen jullie moeten niet zeuren mischien werken ze niet eens met batterijen en als het zo is dan is het gewoon zo door te zuren veranter er echt niks

  11.   
    Cirdan's avatar

    waarom reageer je er dan op?

  12.   
    Design's avatar

    @Crimineeltj

    Inderdaad, helemaal mee eens. ๐Ÿ™„