Vorige week maakte Valve trots bekend dat de 64-bit versie van Half-Life 2 klaar was en via Steam verspreid werd. Dat is natuurlijk mooi nieuws, want 64-bit ‘is gewoon beter en sneller’, toch?
Techgage pakte een pc, installeerde een 32- en een 64-bit Windows XP en ging met beide Half-Life 2 spelen en aan de hand van de framerate werd de winnaar bepaald.
De 64-bit-roes was snel voorbij, toen bleek dat de 64-bit-versie van de game bijna altijd iets achterbleef bij de 32-bit-versie. Toen alle speciale effecten werden uitgeschakeld en de resolutie ook nog eens tot een minimum werd gebracht, bleek de 32-bits-versie zelfs vaak beduidend sneller dan de 64-bit-versie. Er wordt verder niet op ingegaan wie wat beter zou moeten doen om de prestaties naar de verwachting te doen lopen.
Een laadtest gaf de 64-bit-versie wel enige voorsprong: het Canals-level was in de helft van de tijd geladen op 64-bit in vergelijking met 32-bit en dit is meerdere malen met hetzelfde resultaat getest. Heb je toch ergens een voorsprong voor je geld…