Tijdens de Games Developers Conference zou een afgevaardigde van Sony America hebben toegegeven dat de PSP niet op volle kracht draait. Volgens berichten die steeds talrijker worden, zou het apparaat slechts 222 MHz van de 333 MHz aan rekenkracht die de processor in de handheld heeft benutten.
Het waarom is niet duidelijk, maar er zijn speculaties genoeg:
- De batterij. Lang voordat de PSP uitkwam werd er van alles over de batterijduur van de PSP geschreven. Die zou erg goed zijn en dat is te verklaren door een processor die niet op volle kracht loopt.
- Er komt een betere PSP in de toekomst: een PSP die krachtiger is. Dat is natuurlijk kinderlijk eenvoudig als je de processor gewoon even sneller kunt laten lopen, zonder dat je met echt overklokken bezig bent. De batterij van deze PSP zou ook beter zijn, als compensatie voor de toegenomen energiebehoefte. Deze PSP zou zelfs sneller zijn dan de PS2, die op 295 MHz draait. Voor gamers met een dan verouderde PSP zou er dan alleen een softwarepatch nodig zijn om de volledige kracht uit het apparaat te halen, ten koste van de batterijduur natuurlijk.
- Oververhitting. Je hebt vast wel eens de enorme koelers in PC’s gezien en die passen nu eenmaal niet in een handheld. Toch kan de processor van zo’n apparaatje ook erg heet worden en dan is lager klokken een mogelijkheid om de hitte binnen de perken te houden.
- Marketing. 333 MHz staat natuurlijk veel beter dan 222 MHz, ook al zou de PSP ontworpen zijn voor 222 MHz.
Dit alles is, zoals gezegd, pure speculatie. De toekomst moet het uitwijzen.