Wie een TFT-scherm voor de computer koopt is misschien bekend met het probleem: dode pixels. Beeldpuntjes die altijd aan of uit staan. Sinds de launch van de PSP in Japan is bekend dat dit probleem zich niet alleen bij beeldschermen voordoet, maar ook bij handhelds. Niet juist werkende beeldpunten komen op de PSP ook voor en zelfs zo erg dat komplete rijen en kolommen defect zijn.
Bij TFT-schermen bestaan enkele normen, waardoor bij bepaalde uitval een defect scherm wordt vervangen door een nieuw scherm. De online verkoper Videogames Plus ging bij Sony na, of dit voor de PSP ook geldt en kreeg het volgende bericht terug:
- DEAD PIXEL WARRANTY AND TESTING…
We have just been infomned by Sony that they will not be warranting any dead pixel units. They are only warranting hardware defects ie broken buttons, malfuction with drive and so on. Dead Pixels are not considered a defect by Sony of America and will not be warrantied.
Dat is natuurlijk helemaal geen fijn antwoord, zeker niet als je na de aanschaf van een redelijk duur apparaat als de PSP er niet eens lekker op kunt gamen.
Of het bericht ook helemaal echt is, is niet duidelijk, maar zeker is wel dat Sony ondertussen aan IGN iets anders heeft laten weten. Sony vertelde IGN dat ieder geval van defecten apart behandeld wordt door de producent en dat iedere PSP-bezitter met een defect contact op moet nemen met Sony. Sony raadt ook aan om het apparaat eerst een week te proberen, omdat in een aantal gevallen de defecten vanzelf weer weggaan.
Nintendo houdt er overigens de volgende policy op na:
- Informatie over de LCD-schermen van Nintendo DS
Voor de productie van de LCD-schermen van Nintendo DS wordt technologie gebruikt met extreem hoge precisie. Als gevolg daarvan is meer dan 99,99% van de pixels effectief, terwijl slechts 0,01% van de pixels niet-actief of altijd verlicht is. Deze situatie tref je aan bij vele apparaten met LCD-technologie (PC monitors, televisies, mobiele telefoons enz.). Dit is echter geen defect.
Het is belangrijk te beseffen dat deze situatie beperkt zal blijven tot de pixels die je reeds zijn opgevallen. Het probleem zal zich niet verder uitbreiden en je kunt ervan uitgaan dat het probleem zich niet op andere plekken op het scherm zal gaan voordoen.
We raden je aan je systeem een aantal weken te gebruiken om te bepalen of dit je plezier tijdens het spelen in de weg staat. Als je, na je systeem een tijd gebruikt te hebben, vindt dat dit kleine puntje te veel afleidt, weet dan dat de Nintendo DS voorzien is van een jaar garantie. We zullen je systeem graag inspecteren en, indien nodig, kostenloos repareren binnen de garantieperiode.