Het concept voor Scalebound stamt al uit 2006 en het was dan ook maar de vraag of ontwikkelaar Platinum Games er ooit daadwerkelijk mee aan de slag zou gaan. De hoop begon op te leven toen er midden 2014 een aankondigingstrailer verscheen, maar kakte even snel weer in toen het daarna angstvallig stil bleef rondom de game. Dik een jaar later, op de GamesCom 2015, wisten we het na een toffe gameplaytrailer toch echt zeker: Scalebound leeft!
Wubwubwub
Laten we eerlijk zijn: in games hebben we veel draken omgelegd, maar de kans om zij aan zij met een geschubde vuurspuwer te vechten hebben we nog niet vaak gehad. In Scalebound heb je als hoofdpersonage Drew, een combinatie tussen een Amerikaanse cool kid en een Japanse student mét toffe drakenarm, een bijzondere band met je drakenmaatje Thuban.
Samen met deze uit de kluiten gewassen hagedis neem je het op tegen vijanden in Draconis. Doe je dat met een lullig dolkje of een DL-44 Heavy Blaster Pistol à la Han Solo? Neen, je heb een flink scala aan middeleeuwse wapens tot je beschikking! Bezorg je tegenstanders kloppende hoofdpijn met een groot zwaard, nagel ze aan een boom met pijl en boog of laat de nagels van je drakenarm het werk doen . Dit alles – natuurlijk – onder het genot van een flinke portie dubstep.
Combinatiespel
De wereld van Draconis wordt gedreven door combinaties die op het eerste gezicht hoogst onwaarschijnlijk zijn. Hoe is het mogelijk dat bewakers met zwaarden, bogen en een dikke ijzeren bepantsering, het opnemen tegen een jochie met een behoorlijke hippe outfit, inclusief dikke koptelefoon? Een andere, goed uit de verf gekomen combinatie is die tussen het Japanse en het westerse. Enerzijds bevat de game de humor en bombast van veel westerse games, en anderzijds de absurditeit en speelstijl van Japanse klassiekers.
Drakenhulp
Zoals veel role-playing games kent ook Scalebound een level-up-systeem met bijbehorende skills. Voor elke vijand die je afslacht krijg je gems, rode edelstenen waarmee je upgrades kan kopen. Let wel op, want hoewel het verleidelijk is om Thuban overal op af te sturen, zitten daar behoorlijk wat nadelen aan. Ten eerste laten vijanden die gedood zijn door de draak geen gems vallen. Een tweede nadeel is het feit dat Thuban en Drew zo’n goede band hebben opgebouwd, dat wanneer de één sterft, de ander dat automatisch ook doet. Het is dus van belang dat je goed blijft samenwerken met je vuurspuwende kameraad. Hij kan je beschermen en jij kan hem helen met je drakenarm. Mocht je hulp van een draak alleen niet genoeg vinden, dan bestaat daar altijd nog de mogelijkheid tot co-op met 3 andere spelers!
Voorlopige conclusie
Scalebound lijkt momenteel een echte sleeper hit. Het blijft aardig stil rondom de game, maar ik kan in ieder geval met overtuiging zeggen dat ik ernaar uit kijk. Toch blijft het lastig om een duidelijk oordeel te scheppen over de game, omdat er simpelweg te weinig bekend is. Wat we hebben kunnen zien in de trailers en lezen in het nieuws belooft veel goeds: de verrassende combinaties, de draak als sidekick en ieders guilty pleasure als muziek tijdens gevechten. Vooralsnog blijft Scalebound hoog op mijn lijstje staan, maar menig gamer zal er goed aan doen om te wachten op wat meer informatie.