Een nieuwe franchise is een gewaagde stap tegenwoordig. Het makkelijke geld zit in bestaande toppers, waardoor een sequel, prequel of spinoff de meest veilige keuze is voor een uitgever. Toch zag Activision in dat het met ontwikkelaar Bungie iets bijzonders in huis had gehaald. Een ontwikkelaar met een ijzersterke reputatie en vooral een enorme schare trouwe fans. Bungie kreeg carte blanche om meerdere jaren aan iets nieuws te werken: Destiny. Met de financiële ruggengraat van Activision en het talent en de ervaring bij Bungie, kan het toch alleen maar een briljante game opleveren? De afgelopen dagen onderwierpen wij deze shared world shooter aan een grondige test…
Een bijzonder avontuur
Destiny is behalve een ambitieus project ook een heel bijzonder project, want de game schotelt je een mix voor van singleplayer, coöperatieve en competitieve multiplayer, aangevuld met een stevige hint richting het MMO-genre. Het is logisch dat Bungie een term als MMO wil vermijden, want dat is een genre waar maar een paar grote spelers de touwtjes in handen hebben. Een shared-world shooter klinkt interessant, maar het dekt vooral ook prima de lading. In je eentje kan je prima door de verhalende missies heen knallen, waarna je al snel het gevoel hebt dat je het ‘einde’ hebt bereikt.
Niets is minder waar, want Bungie en Activision willen met Destiny een franchise opzetten die nog vele jaren mee moet gaan en dus ook steeds verder wordt uitgebreid. Er ligt dus een grote nadruk op end game-content. Coöperatieve Strike-missies, raids, dagelijkse uitdagingen… het afronden van het verhaal is eigenlijk pas het begin van jouw Destiny-avontuur. Zeker als je met de (co-op) multiplayer aan de slag gaat om jouw Guardian verder te ontwikkelen. Het resultaat? Een heel bijzonder en bijna oneindig avontuur, maar wel eentje met twee gezichten.
Fijne beloning
Als we op het GamersNET HQ de naam Halo laten vallen, dan duurt het gemiddeld 0,8 seconde voordat iemand de beroemde themesong begint te neuriën. Het heeft iets unieks, iets bijzonders, bijna magisch. Sfeer creëren staat hoog op de lijst met vaardigheden van Bungie en dat geldt ook voor Destiny. De soundtrack is werkelijk geweldig, net zoals het overige geluid. Hoewel het verhaal op dit moment niet heel erg veel diepgang heeft, zorgt het stukje achtergrond wel voor een mooie sci-fi-setting. Audiovisueel is het dik in orde, wat ervoor zorgt dat je makkelijk uren aan het spelen bent en helemaal op kunt gaan in je missies.
Of je nu als Titan, Warlock of Hunter (mijn favoriet) aan het werk gaat: er is volop vermaak en uitdaging te vinden. Hoewel het bereiken van level 20 niet zo heel veel tijd in beslag hoeft te nemen, heeft Bungie gezorgd voor een heel mooi tempo qua progressie. Net als je denkt dat je wel wat extra vaardigheden kunt gebruiken, speel je ze vrij. En na een langdurige boss fight is het een fijne beloning om een nieuw level te bereiken. Overigens is level 20 niet het echte maximum. Wel qua levelen via ervaring, maar door armor te dragen met het attribuut ‘light’ kan je nog boven level 20 uitstijgen. Door coöperatieve Strike-missies of Player vs. Player te spelen kan je items met light vergaren. En reken maar dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is.
Blijven ontwikkelen
Zoals gezegd is Destiny veel meer dan alleen het uitspelen van het verhaal. Sta je daar niet voor open, om je eigen personage nog verder te blijven ontwikkelen en nieuwe gear te vergaren, dan voelt de game best karig aan. Daar komt nog bij dat de missies die je mag volbrengen niet echt uitblinken in originaliteit en variatie. Ook tijdens het spelen van end game-content valt het op dat er wat ideeën zijn hergebruikt. Een leerpuntje voor Bungie, maar zeker geen dealbreaker voor Destiny. De gameplay staat als een huis, er zijn toffe upgrades en vaardigheden te verdienen en het tempo zit er goed in. Met Player vs. Player heb ik mij zelfs meer vermaakt dan ik verwacht had.
Conclusie
Na een aantal dagen en heel wat uren in Destiny is het tijd om de balans op te maken. De hype rondom Destiny is enorm, maar maakt de game het ook waar? Ja, voor een heel groot deel wel. Iets meer diepgang qua verhaal en wat meer vernieuwende missies zouden desalniettemin welkom zijn. Destiny is een ‘game in progress’, wat dus zowel positief als negatief uitpakt. Bungie en Activision willen de game nog vele jaren gaan uitbreiden, wat een hoop extra potentie biedt qua content. Daar hebben we alleen op dit moment nog weinig aan.
Eigenlijk is dit meer een voorlopige conclusie. Meerdere dagen heb ik al genoten van de game en ik ga graag nog eens aan de slag met een volgend personage. Even snel level 20 bereiken kan iedereen, maar Destiny biedt zoveel meer. Sfeer, vlotte gameplay, pittige missies en een toekomst vol nieuwe (end game)-content. Perfect is het geheel zeker niet, maar een topcijfer is absoluut verdiend. Bungie maakt de verwachtingen waar en heeft een prachtige groeibriljant in handen. Het lot is Destiny gunstig gezind. Dit is het begin van een mooie toekomst.