Gamersnet.nl

De geschiedenis van Far Cry

Eind dit jaar schotelt Ubisoft ons een derde deel voor binnen de Far Cry-reeks, een serie met onderhand een flinke reputatie. Dit is een uitstekende gelegenheid om eens terug te blikken op de voorgaande twee delen, die beiden hun stempel hebben achtergelaten op de game-industrie. Laten we als eerste kijken naar het origineel, alweer afkomstig uit 2004…

De omwenteling

Far Cry 2 en het aankomende vervolg zijn beiden afkomstig van Ubisoft, maar de eerste titel komt uit de handen van Crytek. Laatstgenoemde bedrijf kennen we inmiddels maar al te goed, want het betreft de studio verantwoordelijk voor de CryENGINE. De allereerste versie van deze engine dreef het beeldschone Far Cry aan in 2004 en was op visueel vlak onovertroffen. Wat Crytek inmiddels met de CryENGINE 2 heeft gecreëerd, een zekere game genaamd Crysis, mag duidelijk zijn.

Hiermee komen we echter wel aan bij een aparte kwestie, want Crytek heeft dus wel het eerste deel van Far Cry geschapen, maar niet de vervolgen. Aan het eind van 2004 is Crytek namelijk een partnerschap aangegaan met Electronic Arts en het eerste resultaat daarvan kregen we dus in 2007 te zien. Deze verandering van uitgever liet Ubisoft achter met de rechten tot de franchise, maar Crytek nam haar CryENGINE mee. Het gevolg? Het ontstaan van de Dunia-engine!

Dezelfde basis?

Bij de onthulling van Far Cry 2 was Ubisoft logischerwijs loeitrots op haar Dunia-engine, en terecht, want onder andere vegetatie en vuur zagen er oogstrelend mooi uit. Leuk om te weten, is het feit dat de Dunia-engine van oorsprong nog gebaseerd was op Crytek’s CryENGINE. Inmiddels is de engine van top tot teen verbouwd, tweemaal zelfs, want een vernieuwde versie van Dunia wordt gebruikt voor Far Cry 3. Het resultaat mag er wezen, want het geheel oogt fantastisch.

Een ‘nieuwe’ setting

Far Cry kende een plottwist die helaas niet iedereen beviel: mutanten. Van een realistisch ogende game werden we ineens in een heel ander scenario gebracht. Met Far Cry 2 pakte Ubisoft het anders aan, want we werden van een eiland naar Afrika gebracht. Het resultaat? Prachtige omgevingen, opgewonden Afrikanen en malaria. Deze nieuwe setting maakte Far Cry 2 vrij uniek, want dit was de eerste maal dat een dergelijk gebied is neergezet in een game.

Toch kende de game enkele gebreken en het kon veel tijd kosten om te reizen naar missies. Geen zorgen, want Far Cry 3 keert lekker terug naar een tropisch eiland. Dit betekent echter niet dat de verkenningsopties van het tweede deel verdwijnen, integendeel, het is nog steeds mogelijk om een situatie op diverse manieren te benaderen. Met Far Cry 3 wilt Ubisoft namelijk nog altijd vrijheid bieden, maar ook een verhaalgedreven ervaring.

Daarnaast is de Dunia-engine van de game uitgebreid met geavanceerde water-technologie om, zowel letterlijk als figuurlijk, een diepere ervaring te bieden. Het lijkt er dus op dat Ubisoft alles op alles zet om de ervaring erg realistisch te maken. Bepaalde elementen uit Far Cry 2 keren echter niet terug, waaronder het slijten van wapens en het moeten nemen van medicijnen tegen vreemde ziektes. We zouden dus kunnen stellen dat Far Cry 3 een ultieme mix gaat worden tussen het origineel van Crytek en het eerdere werk van het bedrijf zelf.