De geschiedenis van Far Cry

Eind dit jaar schotelt Ubisoft ons een derde deel voor binnen de Far Cry-reeks, een serie met onderhand een flinke reputatie. Dit is een uitstekende gelegenheid om eens terug te blikken op de voorgaande twee delen, die beiden hun stempel hebben achtergelaten op de game-industrie. Laten we als eerste kijken naar het origineel, alweer afkomstig uit 2004…

De omwenteling

Far Cry 2 en het aankomende vervolg zijn beiden afkomstig van Ubisoft, maar de eerste titel komt uit de handen van Crytek. Laatstgenoemde bedrijf kennen we inmiddels maar al te goed, want het betreft de studio verantwoordelijk voor de CryENGINE. De allereerste versie van deze engine dreef het beeldschone Far Cry aan in 2004 en was op visueel vlak onovertroffen. Wat Crytek inmiddels met de CryENGINE 2 heeft gecreëerd, een zekere game genaamd Crysis, mag duidelijk zijn.

Hiermee komen we echter wel aan bij een aparte kwestie, want Crytek heeft dus wel het eerste deel van Far Cry geschapen, maar niet de vervolgen. Aan het eind van 2004 is Crytek namelijk een partnerschap aangegaan met Electronic Arts en het eerste resultaat daarvan kregen we dus in 2007 te zien. Deze verandering van uitgever liet Ubisoft achter met de rechten tot de franchise, maar Crytek nam haar CryENGINE mee. Het gevolg? Het ontstaan van de Dunia-engine!

Dezelfde basis?

Bij de onthulling van Far Cry 2 was Ubisoft logischerwijs loeitrots op haar Dunia-engine, en terecht, want onder andere vegetatie en vuur zagen er oogstrelend mooi uit. Leuk om te weten, is het feit dat de Dunia-engine van oorsprong nog gebaseerd was op Crytek’s CryENGINE. Inmiddels is de engine van top tot teen verbouwd, tweemaal zelfs, want een vernieuwde versie van Dunia wordt gebruikt voor Far Cry 3. Het resultaat mag er wezen, want het geheel oogt fantastisch.

ight

Een ‘nieuwe’ setting

Far Cry kende een plottwist die helaas niet iedereen beviel: mutanten. Van een realistisch ogende game werden we ineens in een heel ander scenario gebracht. Met Far Cry 2 pakte Ubisoft het anders aan, want we werden van een eiland naar Afrika gebracht. Het resultaat? Prachtige omgevingen, opgewonden Afrikanen en malaria. Deze nieuwe setting maakte Far Cry 2 vrij uniek, want dit was de eerste maal dat een dergelijk gebied is neergezet in een game.

Toch kende de game enkele gebreken en het kon veel tijd kosten om te reizen naar missies. Geen zorgen, want Far Cry 3 keert lekker terug naar een tropisch eiland. Dit betekent echter niet dat de verkenningsopties van het tweede deel verdwijnen, integendeel, het is nog steeds mogelijk om een situatie op diverse manieren te benaderen. Met Far Cry 3 wilt Ubisoft namelijk nog altijd vrijheid bieden, maar ook een verhaalgedreven ervaring.

Daarnaast is de Dunia-engine van de game uitgebreid met geavanceerde water-technologie om, zowel letterlijk als figuurlijk, een diepere ervaring te bieden. Het lijkt er dus op dat Ubisoft alles op alles zet om de ervaring erg realistisch te maken. Bepaalde elementen uit Far Cry 2 keren echter niet terug, waaronder het slijten van wapens en het moeten nemen van medicijnen tegen vreemde ziektes. We zouden dus kunnen stellen dat Far Cry 3 een ultieme mix gaat worden tussen het origineel van Crytek en het eerdere werk van het bedrijf zelf.

  1.   
    Fox's avatar

    Ik vind het altijd jammer dat de games die van af de PC komen bijna nooit meer terug komen naar de pc. En als ze komen! Dan is het meestal 6 tot 12 maanden later….

  2.   
    marklin989's avatar

    Fox schreef, "Ik vind het altijd jammer dat de games die van af de PC komen bijna nooit meer terug komen naar de pc. En als ze komen! Dan is het meestal 6 tot 12 maanden later…."

    Ik volg je niet…

  3.   
    squidgyboy's avatar

    het leukste van de far cry spellen vond ik toch wel.. het zelf ontwerpen van de multiplayer mappen… ik hoop echt dat dit weer terug komt in deel 3… 8)

  4.   
    mmx's avatar

    Ik vind het altijd jammer dat de games die van af de PC komen bijna nooit meer terug komen naar de pc. En als ze komen! Dan is het meestal 6 tot 12 maanden later….

    De eerste Farcry was duidelijk direct op PC verkrijgbaar ik heb hem hiernog liggen daarna verscheen FARCRY op de consoles je slaat de spijker dus mis .Wat er met deel 2 gebeurde weet ik niet maar die vond ik waardeloos .

  5.   
    SonyBoy's avatar

    squidgyboy schreef, "het leukste van de far cry spellen vond ik toch wel.. het zelf ontwerpen van de multiplayer mappen… ik hoop echt dat dit weer terug komt in deel 3… 8) "

    In Far Cry 2 was dit ook het enigste leuke…

  6.   
    gatemaster64's avatar

    hopelijk komt er ook snel binnnenkort een demo van far cry 3 😀

  7.   
    Fox's avatar

    Fox schreef, "Ik vind het altijd jammer dat de games die van af de PC komen bijna nooit meer terug komen naar de pc. En als ze komen! Dan is het meestal 6 tot 12 maanden later…."

    Het heb het nu bijv over GTA en far cry 2 en veel meer van die games die eerst op de consol uit komen en dan pas op de PC.

    En ook word ik een beetje geïrriteerd van de console poorts. Bijv bf3. Je kan heel goed zien dat de spawns gewoon van de consol zijn overgekomen want je word altijd naast je enemy gespawnd als je in een kleine map zit met 40 personen…

  8.   
    vikvir's avatar

    Danielle.k schreef, "5:30 gameplay video http://www.youtube.com/watch?v=v2NptKVlMrk&feature=player_embedded"

    dode link?

  9.   
    vikvir's avatar

    ”gatemaster64″ schreef, "hopelijk komt er ook snel binnnenkort een demo van far cry 3 😀 "

    jah idd ik wil eerst de demo proberen voordat ik m ga halen hehheheh

  10.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    video werkt niet 😳

  11.   
    Fox's avatar

    I_Eat_Noobsz schreef, "video werkt niet 😳 "

    Tijdje geleden ook all iets met de data base… Zo te zien aan de error hebben ze het of verwijdert OF hij is gerenamed =|

  12.   
    PixelShooter's avatar

    Fox schreef, "

    ”Fox” schreef, "Ik vind het altijd jammer dat de games die van af de PC komen bijna nooit meer terug komen naar de pc. En als ze komen! Dan is het meestal 6 tot 12 maanden later…."

    Het heb het nu bijv over GTA en far cry 2 en veel meer van die games die eerst op de consol uit komen en dan pas op de PC.
    En ook word ik een beetje geïrriteerd van de console poorts. Bijv bf3. Je kan heel goed zien dat de spawns gewoon van de consol zijn overgekomen want je word altijd naast je enemy gespawnd als je in een kleine map zit met 40 personen…"

    Je weet niet wat je uitkraamt. BF3 is primair ontwikkeld voor de PC, daarna zijn ze het geheel pas beginnen aanpassen voor de consoles. Daarbij, je spawnt helemaal niet naast de enemy, want de enemy kan nooit in je eigen base komen. Als je toch onmiddellijk sterft, is het omdat je spawnt op ’n team mate of iets/iemand anders en heb je gewoon pech. Een map met 40 personen vind ik persoonlijk toch niet klein, tenzij de server per se ’n 16 player-map uitkiest…