Gamersnet.nl

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Wat mij betreft is er altijd meer ruimte voor singleplayer RPG’s. Games als Fallout, Dragon Age, Fable en Mass Effect verslind ik en ik betreur meer dan eens de keuze van uitgevers om een MMO te maken in plaats van de ouderwetse RPG. Niet dat ik het niet begrijp overigens, want als een MMO succesvol is levert het voor lange tijd geld in het laatje . Desalniettemin was Dragon Age indertijd de best verkopende nieuwe IP voor Electronic Arts en dat smaakt natuurlijk naar meer. Met Ken Rolston, lead designer van onder andere Morrowind en Oblivion, belooft Kingdoms of Amalur: Reckoning een echte singleplayer RPG te worden met 100+ uren gameplezier.

100+ uur gameplay

Van die aangekondigde 100+ uren gameplay heb ik de eerste twee uur mogen beleven. In het land van Amalur hebben de mensen, elfen en dwergen de strijd tegen een godenmacht verloren, zonder hoop om ooit te kunnen winnen. Hoe bestrijd je immers tegenstanders die niet dood kunnen? Tijdens het introductiefilmpje is te zien hoe een overleden iemand met een kruiwagen naar de brandstapel wordt gebracht door twee dwergen. De persoon blijkt echter niet dood te zijn en jij kruipt in de huid van deze, blijkbaar onsterfelijke, persoon. De wereld krijgt weer hoop, want het blijkt dat je nog steeds in leven bent dankzij de experimenten van een gekke dwerg. Zal dit de oplossing zijn?

Zodra je zelf je personage hebt samengesteld en begint met rondlopen in de grotten van de begrafenisondernemende dwergen, voelt de game direct bekend aan. De grote vergelijking is qua look, feel en besturing duidelijk Fable, inclusief een handwapen onder de X, een voorwapen onder Y en een spell onder de linkertrigger + Y. Het zorgt direct voor snelle gameplay als je de grotten doorspit op zoek naar loot, dat op vele plekken te vinden is. Dat er veel spullen te vinden zijn is overigens niet voor niets. Eén van de vernieuwende functies van de game is namelijk dat je geen vaste skill tree hebt. Niet langer zit je vanaf het begin vast aan je keuzes, maar kun je op elk moment in de game wisselen van specialisatie. Hoeveel specialisaties er uiteindelijk zijn is mij nog niet bekend, maar wat wel duidelijk is is dat je onder andere kunt kiezen tussen verschillende magische krachten, sluipmoordenaars-eigenschappen, inclusief twee kleine messen en natuurlijk verschillende zwaarden en het welbekende pijl en boog.

Vrolijke stijl

Als fanatieke speler van de Bioware RPG’s moest ik overigens wel wennen aan de dialogen in de game. Net zoals games als Dragon Age is er daadwerkelijk een keuze te maken tussen verschillende antwoorden, alleen zijn de consequenties daarvan mij nog niet heel duidelijk. Natuurlijk heb ik slechts het kleine topje van de game geproefd, maar keuzes in dialogen moeten volgens mij gevolgen hebben op het verloop van het spel. In deze eerste uren twijfel ik daaraan, hoewel er nog genoeg gameplay is om dat meer dan goed te maken.

Waar de game mee gaat scoren zijn het aantal subquests die de game rijk is en in het eerste dorpje werd dat direct duidelijk. Op het dorpsplein was een elf in paniek, in de winkel was een vrouw die hulp nodig had en in het gemeentehuis waren ook verscheidene opdrachten te vinden. Aanpakken die opdrachten en de wijde wereld in. De wijde wereld, waarbij vooral de kleurrijke omgevingen opvallen. Het gras is extreem groen, de blaadjes hebben mooie kleuren en de lucht is blauw. Het geeft de vrolijke fantasy-setting weer die de game draagt. De net-niet serieuze stijl, gecombineerd met het grote palet aan kleuren bevallen me zeer en maken dat ik zin heb om meer gebieden van de game te zien.

Voorlopige conclusie

Kingdoms of Amalur: Reckoning gaat weer een echte singelplayer RPG worden waar je vele uren in kwijt kan. De game doet qua vechtsysteem en stijl denken aan Fable, maar heeft duidelijk een serieuzere ondertoon. Dat je op ieder moment kunt wisselen van speelstijl komt de afwisseling van de game zeker ten goede. Ik ben echter vooral gecharmeerd van het kleurrijke uiterlijk van de game. Natuurlijk heb ik nog maar het topje van de ijsberg gezien, maar ik heb zeker zin om meer gebieden binnen Amalur te bekijken. Ik hoop dat ik die kans nog krijg voordat de game verschijnt in februari 2012.