Kingdoms of Amalur: Reckoning

Wat mij betreft is er altijd meer ruimte voor singleplayer RPG’s. Games als Fallout, Dragon Age, Fable en Mass Effect verslind ik en ik betreur meer dan eens de keuze van uitgevers om een MMO te maken in plaats van de ouderwetse RPG. Niet dat ik het niet begrijp overigens, want als een MMO succesvol is levert het voor lange tijd geld in het laatje . Desalniettemin was Dragon Age indertijd de best verkopende nieuwe IP voor Electronic Arts en dat smaakt natuurlijk naar meer. Met Ken Rolston, lead designer van onder andere Morrowind en Oblivion, belooft Kingdoms of Amalur: Reckoning een echte singleplayer RPG te worden met 100+ uren gameplezier.

100+ uur gameplay

Van die aangekondigde 100+ uren gameplay heb ik de eerste twee uur mogen beleven. In het land van Amalur hebben de mensen, elfen en dwergen de strijd tegen een godenmacht verloren, zonder hoop om ooit te kunnen winnen. Hoe bestrijd je immers tegenstanders die niet dood kunnen? Tijdens het introductiefilmpje is te zien hoe een overleden iemand met een kruiwagen naar de brandstapel wordt gebracht door twee dwergen. De persoon blijkt echter niet dood te zijn en jij kruipt in de huid van deze, blijkbaar onsterfelijke, persoon. De wereld krijgt weer hoop, want het blijkt dat je nog steeds in leven bent dankzij de experimenten van een gekke dwerg. Zal dit de oplossing zijn?

Zodra je zelf je personage hebt samengesteld en begint met rondlopen in de grotten van de begrafenisondernemende dwergen, voelt de game direct bekend aan. De grote vergelijking is qua look, feel en besturing duidelijk Fable, inclusief een handwapen onder de X, een voorwapen onder Y en een spell onder de linkertrigger + Y. Het zorgt direct voor snelle gameplay als je de grotten doorspit op zoek naar loot, dat op vele plekken te vinden is. Dat er veel spullen te vinden zijn is overigens niet voor niets. Eén van de vernieuwende functies van de game is namelijk dat je geen vaste skill tree hebt. Niet langer zit je vanaf het begin vast aan je keuzes, maar kun je op elk moment in de game wisselen van specialisatie. Hoeveel specialisaties er uiteindelijk zijn is mij nog niet bekend, maar wat wel duidelijk is is dat je onder andere kunt kiezen tussen verschillende magische krachten, sluipmoordenaars-eigenschappen, inclusief twee kleine messen en natuurlijk verschillende zwaarden en het welbekende pijl en boog.

Vrolijke stijl

Als fanatieke speler van de Bioware RPG’s moest ik overigens wel wennen aan de dialogen in de game. Net zoals games als Dragon Age is er daadwerkelijk een keuze te maken tussen verschillende antwoorden, alleen zijn de consequenties daarvan mij nog niet heel duidelijk. Natuurlijk heb ik slechts het kleine topje van de game geproefd, maar keuzes in dialogen moeten volgens mij gevolgen hebben op het verloop van het spel. In deze eerste uren twijfel ik daaraan, hoewel er nog genoeg gameplay is om dat meer dan goed te maken.

Waar de game mee gaat scoren zijn het aantal subquests die de game rijk is en in het eerste dorpje werd dat direct duidelijk. Op het dorpsplein was een elf in paniek, in de winkel was een vrouw die hulp nodig had en in het gemeentehuis waren ook verscheidene opdrachten te vinden. Aanpakken die opdrachten en de wijde wereld in. De wijde wereld, waarbij vooral de kleurrijke omgevingen opvallen. Het gras is extreem groen, de blaadjes hebben mooie kleuren en de lucht is blauw. Het geeft de vrolijke fantasy-setting weer die de game draagt. De net-niet serieuze stijl, gecombineerd met het grote palet aan kleuren bevallen me zeer en maken dat ik zin heb om meer gebieden van de game te zien.

Voorlopige conclusie

Kingdoms of Amalur: Reckoning gaat weer een echte singelplayer RPG worden waar je vele uren in kwijt kan. De game doet qua vechtsysteem en stijl denken aan Fable, maar heeft duidelijk een serieuzere ondertoon. Dat je op ieder moment kunt wisselen van speelstijl komt de afwisseling van de game zeker ten goede. Ik ben echter vooral gecharmeerd van het kleurrijke uiterlijk van de game. Natuurlijk heb ik nog maar het topje van de ijsberg gezien, maar ik heb zeker zin om meer gebieden binnen Amalur te bekijken. Ik hoop dat ik die kans nog krijg voordat de game verschijnt in februari 2012.

  1.   
    fdennis's avatar

    Is dit de game waar die vreselijk man bij was op de E3? Goh wat was die vent irritant bij de presentatie. Los daarvan is di een leuke game. Enige grote minpunt is het maandelijkse betalen als ik me niet vergis. Ook TERA zal dit krijgen die dus de concurrentie strijd zullen aangaan. Maar in deze tijd met maandelijkse betaal games komen is riskant. Maar je ziet dat de meeste WoW gamers toch ook wel aan iets nieuws toe zijn. De subscripers daar worden de maand minder en ze zijn al flink achteruit gegaan. Dus misschien kunnen zij deze games redden?

  2.   
    Jarek's avatar

    fdennis schreef, "Is dit de game waar die vreselijk man bij was op de E3? Goh wat was die vent irritant bij de presentatie. Los daarvan is di een leuke game. Enige grote minpunt is het maandelijkse betalen als ik me niet vergis. Ook TERA zal dit krijgen die dus de concurrentie strijd zullen aangaan. Maar in deze tijd met maandelijkse betaal games komen is riskant. Maar je ziet dat de meeste WoW gamers toch ook wel aan iets nieuws toe zijn. De subscripers daar worden de maand minder en ze zijn al flink achteruit gegaan. Dus misschien kunnen zij deze games redden?"

    Dit is een singleplayer RPG, die kosten geen geld per maand & zijn ook niet te vergelijken met WoW.

    Als je de eerste en laatste alinea had gelezen kon je het weten voordat je zo’n bericht postte. 🙂

  3.   
    MC TiM's avatar

    Ik kijk wel een beetje uit naar deze game. Lange speelduur, leuke grafische stijl, goed combat systeem. Ik hoop dat KoA: R aan zijn verwachtingen kan voldoen. De potentie is er wel.

  4.   
    Ashamanii's avatar

    Op zich lijkt het mij een goede game, zeker omdat het een RPG is (waarvan ik houd :)).
    En sinds er daar te weinig van zijn koop ik hem zoiezo. Mijn grootste minpunt zijn de graphics. Meestal maken die me nooit echt uit maar deze zien er een beetje (bot gezegd) Aziatisch-MMO-achtig uit en daar kan ik niet tegen.
    Daarnaast geloof ik niet dat de game 100+ uren is. Dit is te moeilijk om te geloven voor mij sinds de singleplayer van games tegenwoordig (van voor oktober, dus geen Skyrim, GoW3 etc.) nog niet in de buurt van de 20 uur komen. En voor de gene die Sacred 2 hebben gespeeld, die dus ook 100+ uren heeft, weten dat het een volkomen slecht spel is en er echt geen lol aan is voor mij althans. Ook is het zo dat mensen graag overdrijven, dus die 100+ kan goed zijn dat het net tegen de 60-80 komt (nog veel, maar groot verschil van de 100+) of we zitten 80% van de game te grinden om de game te kunnen winnen. Net zoals in FFXIII… En alle Aziatisch MMO’s..
    Maar voor de rest kijk ik er alleen naar uit, we zien waar we stranden in de game :p.

  5.   
    L19's avatar

    Sowieso kijk ik uit naar deze game! 😉 heb echt behoefte aan weer een echt goeie RPG, vooral een waarbij je echt de touwtjes in handen hebt en echt je eigen pad kan kiezen! hoop dat deze de verwachtingen waar maakt!

  6.   
    Ashamanii's avatar

    Yumi schreef, "Sowieso kijk ik uit naar deze game! 😉 heb echt behoefte aan weer een echt goeie RPG, vooral een waarbij je echt de touwtjes in handen hebt en echt je eigen pad kan kiezen! hoop dat deze de verwachtingen waar maakt! "

    Inderdaad. Daar hou ik ook echt van in spellen de complete mogelijkheid om echt je pad te kiezen, met wat leuke morele kwesties er bij gegooid :).

  7.   
    L19's avatar

    Ashamanii schreef, "

    ”Yumi” schreef, "Sowieso kijk ik uit naar deze game! 😉 heb echt behoefte aan weer een echt goeie RPG, vooral een waarbij je echt de touwtjes in handen hebt en echt je eigen pad kan kiezen! hoop dat deze de verwachtingen waar maakt! "

    Inderdaad. Daar hou ik ook echt van in spellen de complete mogelijkheid om echt je pad te kiezen, met wat leuke morele kwesties er bij gegooid :).
    "

    Precies toch!? Die morele kwesties ja, haha, ik weet nog dat ik bij Fable II mezelf er maar niet toe kon brengen om iets slechts te doen, en als ik dat dan toch deed, startte ik die Xbox uiteindelijk opnieuw op om het als nog via het ‘goeie pad’ te doen 😛
    Ik krijg vast weer vergelijkbare dilemma’s in dit spel maar dat houdt het interessant 😉

  8.   
    MistWalker's avatar

    (“Yumi”]..[/quote]
    Inderdaad. Daar hou ik ook echt van in spellen de complete mogelijkheid om echt je pad te kiezen, met wat leuke morele kwesties er bij gegooid :).
    [/quote]
    altijd well eens leuk zo’n keuzes maken doet me denken aan fallout,red dead redemption, ect 😆

  9.   
    MistWalker's avatar

    als ik hem toch zou kopen dan ga ik toch nog wat last ondervinden met dat hele class gedoe en de talent tree 😕