Dankzij mijn geliefde collega Peter mocht ik als fervente PC-gamer en liefhebber van id Software ook aan de slag met RAGE, in dit geval de PC-variant. Dat de titel een fantastische ervaring weet te bieden, is reeds te lezen in onze console-review. Het is nu nog de vraag of RAGE op de PC, hét platform bij uitstek voor dergelijke shooters, eveneens een vette game is…
Een speciale motor
Id Software heeft zich met RAGE volledig gefocust op de consoles, dankzij de id Tech 5-engine, die gebruikmaakt van MegaTexture-technologie. Normaal gesproken worden kleine textures herhaald, maar met MegaTexture worden er gigantische textures gebruikt, die gestreamd worden wanneer de texture benodigd is. Dit wordt gebruikt voor grote, statische omgevingen, zoals in dit geval de steden, bergen, wegen, riolen en meer.
Nu we dit verklaard hebben, wil ik direct een misconceptie de wereld uit helpen, want vele gamers waren in de veronderstelling dat we dankzij MegaTexture graphics konden verwachten die zelfs Crysis uit het water zouden blazen. Dit is echter nooit het doel geweest van id Tech 5; de kracht van deze engine ligt in de mogelijkheid om een omgeving volledig naar eigen wens te schapen. Een bos schedels hier, wat flora daar en een enge tekening op de wand om het af te maken…
Bij “normale” engines kan het moeilijk zijn om in een omgeving heel veel details aan te brengen, zonder dat er prestatieverlies optreedt. RAGE is dé uitzondering op deze regel, beter nog, we hebben hier te maken met een titel die een stevige 60 frames per seconde hanteert op de consoles. Daarnaast kent de PC-variant dankzij deze ontwikkeling zeer lage systeemeisen, waardoor zelfs met een 8800GT nog optimaal te genieten is van de game.
Geen soepele launch
Toegegeven, de launch is niet geheel vlekkeloos verlopen, want een groot aantal gebruikers kampte met vertraagde streaming van de textures. Dit was echter grotendeels te wijten aan verouderde drivers, met name aan de kant van AMD, in verband met slechte OpenGL-ondersteuning. Dit veroorzaakte bij de launch van Brink tevens problemen met AMD-kaarten, maar nieuwe drivers van AMD hebben zowel Brink als RAGE speelbaar gemaakt.
Desondanks waren er klachten die daadwerkelijk gerelateerd zijn aan de game zelf, waaronder het gebrek aan geavanceerde video-opties. De engine berekende namelijk zelfstandig de “beste” instelling voor jouw systeem, maar het bleek al gauw dat dit niet perfect werkte. Inmiddels is de game voorzien van een patch, die geavanceerde video-opties toevoegt, waardoor de basale visuele problemen zijn opgelost.
Er resteert echter nog steeds een groep gebruikers die RAGE niet probleemloos kan spelen. Waar dit aan gerelateerd is, kan ik helaas niet aanduiden, want zelf ondervind ik totaal geen problemen. Met GeForce 275.33 WHQL, een verouderde driver, en mijn GTX560 Ti ervaar ik de wereld van RAGE optimaal. Daarnaast ken ik diverse AMD-gebruikers die tevens geen klachten hebben, dus de problemen lijken anderzijds niet te bestaan.
Mijn verwachtingen
Alle technische aspecten terzijde, laten we even een blik werpen op wat de game zelf te bieden heeft. Het is eigenlijk vrij simpel, want RAGE is een shooter van de oude stempel. Als je op zoek bent naar een meeslepend verhaal, iets vernieuwends of een radicaal nieuwe shooter, dan ben je bij RAGE aan het verkeerde adres. Net zoals alle andere titels van id Software komt het neer op jou, een arsenaal aan wapens en ijzersterke A.I.
RAGE voldoet volledig aan mijn verwachtingen, want ik was op zoek naar een game die mij bij de kladden beetpakt en me door een wrede wereld sleept. Dit weet de titel als geen ander voor elkaar te krijgen, want het verhaal mag misschien niet diepgaand zijn, maar de atmosfeer doet het lijken alsof je werkelijk een onderdeel bent van het geheel.
Dit komt mede door het fantastische stemwerk en, zoals eerder genoemd, het detail dat aanwezig is in de wereld. De graphics mogen dan niet grensverleggend zijn, maar de stijl is om van te smullen. Dat sommige textures van dichtbij wazig zijn, is mij amper opgevallen, omdat ik simpelweg te druk bezig was met het ontwijken van diverse soorten lood.
Co-op
Peter wist zich in zijn review met name te focussen op de singleplayer, waardoor ik nog even uitgebreid de coöperatieve modus en multiplayer wil bespreken. De eerstgenoemde modus bestaat uit een negental missies, die speelbaar zijn met twee personen. Deze missies zijn losjes gebaseerd op diverse gebeurtenissen uit de singleplayer, met veelal een leuke twist. Zo is de tweede missie een nog nooit uitgezonden aflevering van Mutant Bash TV. Ontzettend vet dus!
Ik raad de veteranen onder ons aan om direct alle coöperatieve missies te spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad, voor de allerbeste ervaring. Pas dan komt de kracht van de A.I. naar voren treden en dien je heel voorzichtig te spelen. Het komt veelal neer op het bereiken van bepaalde punten, opdrachten uitvoeren en knallen, maar het is wel verdraaid leuk om het samen te doen. Bovendien is de coöperatieve modus competitief, want de speler met de meeste punten wint.
Multiplayer
Als laatste resteert nog de multiplayer, die een viertal modi biedt voor een gelijk aantal spelers: Meteor Rally, Chain Rally, Triad Rally en Carnage. Er is hier geen sprake van een traditioneel multiplayer-component voor een shooter, want alle gevechten vinden plaats in een buggy! In de eerstgenoemde modus dien je willekeurig vallende meteoren te verzamelen en deze naar een checkpunt te brengen om punten te verdienen. Door andere spelers op te blazen, kun je hun verzamelde meteoren stelen. Deze modus durf ik dan ook de meest actievolle te noemen.
In Chain Rally dien je checkpunten te verzamelen, waarbij je meer punten scoort als je de checkpunten ononderbroken te pakken krijgt. Het kan dus erg makkelijk zijn om een voorsprong te behalen, maar ook om achterstand in te halen. Triad Rally vereist drie verzamelende checkpunten, alvorens je de punten verdient. De laatste modus, Carnage, plaatst alle spelers tegenover elkaar, waarbij het draait om de beste power-ups. De beste manier om deze modus te beschrijven, is als een op hol geslagen variant van Mario Kart.
Al met al bieden de online componenten een leuk portie extra content, waarmee je enkele maanden zoet kunt zijn. De multiplayer stelt je ook in staat om in rank te stijgen, waardoor je nieuwe spullen vrijspeelt voor je buggy. Ik ben blij dat id Software zich met dit component kan onderscheiden, want dit is een game die je zodoende gemakkelijk naast je favoriete shooter speelt.
Conclusie
Ook op de PC is RAGE een zeer geslaagde game, ondanks de focus op de consoles en een wankele launch. Dankzij nieuwe drivers van AMD kunnen gebruikers aan die zijde nu optimaal spelen. De systeemeisen zijn in elk geval heel erg soepel, waardoor je makkelijk kunt genieten van dit audiovisuele meesterwerk. De co-op en multiplayer kunnen de nodige uren vermaak bieden na de singleplayer en dat is een behoorlijke prestatie. Ik heb in elk geval in geen tijden meer zo genoten van een shooter!