Het is voor velen niet onbekend dat ik een fanatieke Apple-gebruiker ben. Thuis werk ik op Mac, onderweg heb ik een iPad en iPhone en ook de software wordt fanatiek gebruikt in huize Bouwman. En hoewel ik geen aanbidder was van Steve Jobs, hij heeft ongelooflijk veel betekend voor iedereen die houdt van technologie. Niet alleen heeft hij aan de basis gestaan voor gemakkelijke interfaces die nu heel normaal zijn, hij heeft met de app store ook heel veel betekend voor vooral de kleinere ontwikkelaars van games. Toch is het zo dat ik naast mijn Mac altijd nog een PC gebruik voor het gamen. De vraag is dan ook hoe belangrijk Steve Jobs is geweest voor onze grootste hobby?
De kleine dingen in het leven
Wist je dat het kleine clipje, dat de twee draadjes van oordopjes met elkaar verbindt, maar die ook los te trekken zijn door middel van een inkeping, een uitvinding is van Jobs? Het is een klein, maar zeer logisch voorbeeld van een uitvinding die het leven net even wat gemakkelijker maakt. Hoe begrijpelijk vind ik het dan ook dat Apple rechtszaken wint over technische uitvindingen. Te makkelijk zeggen mensen dat “iedereen” dat had kunnen bedenken. Om een iPad te ontgrendelen dien je een virtueel schuifje van links naar rechts te schuiven. “Ja”, zegt Samsung, “hoe moet dat anders?!”. En dat is precies de kracht van Apple en daarmee Steve Jobs. Dingen bedenken die zo logisch zijn dat niemand zich voor kan stellen hoe het anders kan.
App Store
Zo ook de app store, een principe waar elk ander bedrijf nu zijn eigen versie van heeft. Applicaties kopen op een directe en bovenal goedkope manier. Voor veel beginnende en kleine game-ontwikkelaars heeft dit heel veel betekend. Want een eenduidig platform, waar iedereen samenkomt om nieuwe apps te ontdekken, was er simpelweg niet. Voor de app store moesten ontwikkelaars beginnen in verschillende winkels van nog meer verschillende telefoonboeren. En dat op telefoons die zeer game-onvriendelijk waren. De iPod, iPhone en later ook de iPad hebben dat volledig veranderd. Games als Doodle Jump, Angry Birds, Peggle, FlightControl en Game Dev Story (pro tip!) waren nooit succesvol geworden zonder Apple. Zij hebben beginnende ontwikkelaars het perfecte, laagdrempelige platform geboden, waardoor deze ontwikkelaars nu geld verdienen en gaan werken aan nieuwe toppers, hopelijk ook voor grotere platformen.
Ik juich van harte toe dat andere telefoons nu ook soortgelijke platformen bieden. Hoe meer ziel, hoe meer vreugd en ik gun ook andere mensen het gekopieerde succes van Apple en natuurlijk gun ik ook gebruikers van andere telefoons die vette games.
Stijlvol gemak
Dit hele verhaal geldt overigens ook voor gebruiksvriendelijkheid. De iPhone en iPad hebben een browser geïntroduceerd die binnen een seconde opstart. We kunnen ons bijna niet meer anders voorstellen. Grote, aantrekkelijke virtuele knoppen, één knop op het apparaat, alle andere fabrikanten gebruiken nu precies dezelfde trucjes. Zelfs de verhoudingen in afmetingen zijn gestandaardiseerde elementen geworden die hun oorsprong vinden bij Apple. Zij hebben immers altijd muzikanten, kunstenaars en artiesten laten beslissen over dit soort zaken, in plaats van IT’ers die denken vanuit code in plaats van gemak.
Bijna alles
Hoe leuk de games ook zijn op de draagbare platformen van Apple, op de Mac is dat nog steeds niet het geval. De games die ik kan spelen op mijn Mac zijn op één hand te tellen. Dat is natuurlijk jammer, want Left 4 Dead 2kan ik spelen op mijn Mac-resolutie van 2560×1600! Toch zullen we niet heel snel veel meer games krijgen op de iMacs. Uitzonderingen als Batman: Arkham City zullen blijven bestaan, maar de apparaten zijn simpelweg te duur om een hele grote groep gebruikers te krijgen die vergelijkbaar is met Windows-gebruikers.
Hoe dan ook heeft Steve Jobs heel veel betekend voor de technologie van nu, en of je nu een voorstander bent van Apple, of die gebruikers maar pretentieuze, arrogante, artistieke mannetjes en vrouwtjes vindt (vond ik vroeger ook ;)), dat Jobs klein dingen in ons leven gemakkelijker heeft gemaakt, kunnen we niet ontkennen. Ook qua toegankelijkheid van games. En ondanks dat het leven gewoon doorgaat en ik de beste man nooit gekend heb, mogen we daar best even bij stilstaan. Bij deze.