Al maandenlang wordt er op GamersNET gediscussieerd over twee aankomende titanen; het betreft natuurlijk Battlefield 3 en Modern Warfare 3. Veelal komt het er op neer dat eerstgenoemde titel beter wordt dan laatstgenoemde titel en dat de shooter van DICE veel vernieuwender is. Naar aanleiding hiervan ben ik me eens gaan verdiepen in beide games en vroeg ik me af of Battlefield 3 werkelijk zo vernieuwend is ten opzichte van zijn voorgangers. Het antwoord dat ik heb mogen vinden? Een duidelijke “nee”. Het is tijd om een einde te maken aan alle discussies omtrent vernieuwing…
Ter verduidelijking
Wanneer we praten over vernieuwing, dan hebben we het al gauw over nieuwe wapens, uitbreidingen daarvoor en andere elementen. Dit zijn echter totaal geen vernieuwingen te noemen, integendeel, het zijn slechts toevoegingen, die een zekere invloed kunnen hebben op het verloop van de game. Een vernieuwing is in dit geval de verandering van de kern van de algehele gameplay, waardoor een game een andere speelwijze vereist dan zijn voorgangers.
Modern Warfare 3
Killstreaks
Dit scenario gaat op voor het aankomende Modern Warfare 3, want het huidige Infinity Ward verandert belangrijke onderdelen van de gameplay, waaronder de welbekende killstreaks. Zoals inmiddels wel bekend, zal de game gebruikmaken van drie zogeheten Strike Packages, genaamd Assault, Support en Specialist. Dit zijn pakketten die een bepaalde selectie aan killstreaks bieden, gebaseerd op de rol die ze moeten vervullen.
De manier waarop je de killstreaks verdient, is zodoende ook aangepast, want alleen binnen het Assault-pakket bouwen de killstreaks op elkaar. Dit is niet het geval voor het Support-pakket en bovendien is het eerste pakket bedoeld voor een agressieve speler, terwijl het tweede pakket geschikt is voor ondersteunende spelers. Daarnaast geeft het derde pakket, Specialist, extra perks in plaats van killstreaks, waardoor de game veel dynamischer wordt dan voorheen.
De opgewonden spelers kunnen dus na verloop van tijd hun vertrouwde Predator Missile, Airstrike en AC130 inroepen, terwijl de defensieve spelers bijvoorbeeld vijanden met behulp van de Recon Drone kunnen aangeven. Ondanks dat de killstreaks in het Assault-pakket op elkaar bouwen, zal het moeilijk worden om de betere killstreaks in te roepen, want ze vereisen voortaan meer punten dan voorheen.
Ja, dat lees je correct, killstreaks verkrijg je door een aantal punten te behalen, hetzij door vijanden te doden, maar ook door doelen te voltooien! Dit noemt men het Strike Chain-systeem, dat spelers die zich focussen op doelen beter beloont dan kampeerders. In het Support-pakket gaat het zelfs zo ver, dat een speler met dat pakket zijn pointstreak, want dat is nu de officiële term, niet verliest en dus constant ondersteuning kan blijven bieden.
Teamwerk
Met de introductie van het Support-pakket laat Infinity Ward ook duidelijk zien dat het bedrijf zich veel meer richt op teamwerk dan voorheen. De introductie van nieuwe modi, zoals Kill Confirmed en Team Defender, zijn hier uitstekende voorbeelden van. Door de verdeling van de specifieke rollen kunnen spelers veel beter samenwerken en dat is nou precies wat Call of Duty nodig heeft.
Sinds de komst van Modern Warfare 2, al gold dit scenario ook al in Call of Duty 4, zijn er namelijk teveel “lone wolves” te vinden in de multiplayer, die een doel-gebaseerde modus, zoals Search & Destroy, spelen alsof het Team Deathmatch is. We zijn tegenwoordig veelal van mening dat teamwerk niet beloond wordt in Call of Duty, maar dit is absoluut niet het geval. In Modern Warfare 3 lijkt het teamwerk echter beter beloond te worden.
Battlefield 3
Al met al komt het er dus op neer Infinity Ward met Modern Warfare 3 heel veel veranderingen doorvoert in de serie. Hetzelfde kunnen we eigenlijk niet zeggen van Battlefield 3, want welke vernieuwingen brengt DICE met zich mee in deze titel? Jets zijn afkomstig uit de voorganger, destructie hebben we gehad in Bad Company 2 en ondersteuning voor 64 spelers is al jarenlang te vinden in oudere games.
Maar malle Jonah toch, wat dacht je van nieuwe uitbreidingen zoals de bipod, lasers, onderdrukkers, zaklampen en zelfs de toevoeging van Team Deathmatch? Toegegeven, dit zijn inderdaad nieuwe elementen, maar ze zijn niet vernieuwend te noemen, want ze veranderen niets aan de kern van de gameplay. Het enige, redelijk vernieuwde element in Battlefield 3 is de interactie met de omgeving en daarmee wijs ik niet naar de destructie.
Hiermee doel ik op de uitgebreide animaties en de realistische wijze waarop het lichaam van de speler wordt weergegeven. Dit heeft een invloed op de manier waarop je de game ervaart en de wijze waarop Battlefield 3 de oorlog weergeeft. Desondanks komt het er op neer dat dit weinig tot niets verandert aan de kern van de gameplay.
We hebben het hier nog steeds over hetzelfde concept; een immens grote map, gevuld met voertuigen, vliegtuigen, explosies en tientallen spelers die dolgraag samenwerken. Ik durf Battlefield 3 zelfs een verbeterde versie van Bad Company 2 te noemen, gecombineerd met elementen uit Battlefield 2. Daar is wat mij betreft niets mis mee, beter nog, het is exact hoe ik de game graag zou willen hebben.
Het is dus eigenlijk de vraag of Battlefield 3 wel toe is aan vernieuwing. Het antwoord hierop? Absoluut niet. De serie heeft namelijk ijzersterke gameplay in huis en daar hoeft enkel wat aan gesleuteld te worden. DICE neemt simpelweg de beste elementen van diverse games en daar is simpelweg niets mis mee. In Battlefield 3 worden alle bekende features samengebracht tot één geheel, met als gevolg een fantastische weergave van het slagveld.
Wie wordt de winnaar?
De vraag die bij velen momenteel een gat in de tong brandt, is natuurlijk welke game het beste zal worden. Ik kan en wil hier geen antwoord op geven, maar ik kijk het meeste uit naar Battlefield 3, omdat ik dol ben op teamwerk. Betekent dat dan dat ik enkel die titel zal aanschaffen? Nee. Ik haal zowel Battlefield 3 als Modern Warfare 3 in huis, want ik begrijp gewoonweg niet waarom er met man en macht een keuze gemaakt moet worden tussen beide titels. Als je geniet van een arcade-achtige én een realistische weergave van oorlog, dan haal je als “ware” gamer toch gewoon beide titels in huis?