Gamersnet.nl

Wii U

We zaten er al even op te wachten en tijdens de Nintendo persconferentie was het dan eindelijk zover. De aankondiging van de nieuwe console van de Japanse spelletjesgigant: de Nintendo Wii U. Natuurlijk was er veel verwarring tijdens de conferentie, want dachten wij allemaal niet dat de Wii U slechts een nieuwe controller voor de Wii was? Gelukkig kwam EA-baas John Riccitello aan het einde van de persconferentie uitleggen dat de Frostbite 2 engine, van onder andere Battlefield 3, kan draaien op de Wii U. Vanaf dat moment was het duidelijk: de Wii U is een nieuwe console, die HD-graphics tevoorschijn kan toveren en dat combineert met een unieke nieuwe besturing. Op de E3 mocht ik voor het eerst aan de slag met het apparaatje.

Nieuwe spelvormen

Het is onwennig, het is groot, het is nieuw. Toch kunnen we geen seconde ontkennen dat er veel potentie zit in een extra beeldscherm in de controller. Om dat te tonen heeft Nintendo meerdere demo’s ontwikkeld om ons alle nieuwe functies van het apparaat te tonen. Zo was daar het spelletje, waarbij twee mensen gebruik maakten van de oude controllers en één iemand van de nieuwe Wii U controller. De persoon met de Wii U controller kreeg een ruimtescheepje tot zijn beschikking en de andere twee liepen op de grond. Het ruimteschip was te besturen met de Wii U controller en dit werkte zeer intuïtief. Naar elke kant dat je de controller draait, draait ook je ruimteschip. Draai je je lichaam 360 graden, dan zie je op de Wii U controller ook de wereld 360 graden draaien. Dit spelletje maakte al direct duidelijk dat het Nintendo weer is gelukt een nieuwe besturing neer te zetten en het was voor mij ook erg makkelijk de andere twee te verslaan.

Een ander spel maakte minder gebruik van de bewegingssensor, maar meer van het simpele feit dat je een extra scherm had. Vier spelers keken via splitscreen op het grote tv-scherm en zij moesten, als vier toads, Mario zien te vangen. Mario was te besturen met de Wii U controller en deze had als voordeel dat er ook een radar te zien was die alle karakters in beeld bracht. De vier spelers met de gewone Wii-besturing hadden dat niet en zij moesten dus mondeling communiceren of ze Mario zagen achter een heg, een steeg of een brug. Het was hilarisch om te doen, omdat iedereen tegen elkaar aan het schreeuwen was (hij is links in het blauwe gedeelte!) en ik met de Wii U controller zag dat ze helemaal verkeerd zaten.

Link in HD!

Het laatste voorbeeld dat ik te zien kreeg was van de grafische kracht van beide nieuwe systemen, dus zowel de console als de controller. Een filmpje van Link die op een groot monster afliep liet mij zien dat de Wii U inderdaad HD-graphics kan tonen. Nog nooit zag ik Link in zoveel detail en wat is dat toch eigenlijk een gemis geweest tijdens de Wii-jaren. Ook was er de mogelijkheid om op elk moment het beeld te switchen tussen de console en de controller, en ook op de Wii U-controller was het beeld schitterend. Dit heeft zoveel potentie als het gaat om simpele kaarten en navigatie, maar ook op het gebied van gameplay-mogelijkheden. Bedenk daarbij ook dat de controller een touchscreen heeft en het aantal mogelijkheden wordt alleen maar groter.

Voorlopige conclusie

De Nintendo Wii U gaat veel betekenen voor de industrie. Niet alleen is het straks mogelijk om alle HD-titels te porten richting de Wii U, ook kunnen nieuwe spelelementen worden toegevoegd om ze net even wat leuker te maken dan de versies voor de andere platformen. Dit alles is natuurlijk te danken aan de Wii U controller, die ons nieuwe toepassingen zal brengen die we nog niet eens kunnen bedenken. Dit is precies waar alle hardcore Nintendo-fans om hebben gevraagd. Vernieuwing èn het meelopen op grafisch gebied. Ik ga alleen voor één ding waarschuwen: jullie hebben dit gewild, maar ga straks alsjeblieft niet zeuren als het apparaat 400 euro gaat kosten. Dat is namelijk wat een HD-console minimaal kost en ik zal dat geld dan ook met trots spenderen als hij in 2012 in de winkels ligt.