Gamersnet.nl

Brink

Het is lang geleden dat ik me in een online-shooter heb gestort. De eerste Modern Warfare was een kort avontuur en daarvoor was mijn echte liefde Team Fortress Classic. Niet voor niets was juist ik een blij man toen ik aan de slag ging met Brink. De game laat mensen samenwerken zoals ik zelden eerder heb gezien en dat doet het met heerlijke gameplay en een sterk verhaal.

The Ark

Brink speelt zich af op The Ark, een stad die gebouwd is als testproject om de gevolgen van Global Warming tegen te gaan. Daardoor is de stad volledig zelfvoorzienend en drijft het bovendien, om een antwoord te bieden tegen de stijging van de zeespiegel. Helaas voor de Aarde werd de opwarming van de planeet eerder fataal dan gedacht. De zeespiegel is reeds gestegen en duizenden mensen hebben hun toevlucht gezocht in The Ark. Oorspronkelijk ontworpen voor 5.000 inwoners zijn er nu 50.000 mensen die vechten voor hun plekje. Letterlijk vechten, want er breekt een oorlog uit tussen de Secrurity, het leger van de oorspronkelijke bewoners, en de Resistance, de relatieve nieuwkomers in de stad.

Eén van de belangrijkste elementen van Brink is customization, het aanpassen van je karakter en de vele wapens die het spel rijk is. Bij het opstarten zal je allereerst een kant kiezen, om vervolgens een personage aan te maken en aan te kleden. Lichaamsbouw, kleding, maskers, uiterlijk en zelfs een stem is te kiezen om vervolgens aan de slag te gaan met de game. Elke factie geeft een keuze uit tien mappen met bijbehorende missies en het is natuurlijk het leukste om de missies in de goede volgorde te spelen, gezien het belang van het verhaal.

Verhaal in multiplayer-shooter?

In tegenstelling tot andere multiplayer-shooters begint elke map in Brink met een cut-scene, die je vertelt wat je missiedoelen zijn en hoe het gaat in de oorlog tegen de vijand. Dit voelt als een singleplayer, met het grote verschil dat je tegenstanders ook echte mensen zijn, die een tegengestelde cut-scene te zien krijgen. Zo zal de ene partij een doel moeten verdedigen en de andere hetzelfde doel moeten vernietigen. Overigens is het erg tof dat je tijdens elke missie je doelen zelf kunt bepalen. Het hoofddoel is het belangrijkst, maar als je even geen zin hebt in drukke battles, is er altijd de mogelijkheid om een submissie te selecteren en bijvoorbeeld een nieuw spawn-point te veroveren zodat je dichter bij je hoofddoel kunt verschijnen na neergeschoten te zijn. Niet alleen nuttig voor jezelf, maar natuurlijk ook voor je team. Het kiezen van subdoelen brengt veel afwisseling met zich mee en dat heeft ontwikkelaar Splash Damage erg goed bedacht.

Klassenstrijd

Bij het voltooien van de missiedoelen zijn vooral de verschillende klassen van belang. Zo ga je spelen als Operative, Soldier, Medic en als Engineer. Tijdens de map krijg je altijd de ruimte om te wisselen van klasse en het is dus geen verplichte route, maar aanpasbaar om altijd te kunnen helpen met de missiedoelen. Elke klasse heeft natuurlijk zijn eigen nut, zo kan een Operative verschillende computers hacken, zal een Medic (uiteraard) mensen in leven kunnen houden en heeft de Soldier de mogelijkheid om explosieven te plaatsen. Allen zijn nuttig en samenwerking is een vereiste, want een rijdend voertuig van A naar B escorteren is teamwork. Gaat hij kapot, dan moet de Engineer het maken, staat er een muur in de weg dan zal de Soldier die moeten opblazen en ga zo maar door.

De gameplay is lekker hectisch en de wapens zijn legio en volledig te pimpen. Alles, van het vizier tot de loop tot het magazijn, is aan te passen en nieuwe wapens zijn onder andere te verdienen via de Challenges in de game. Challenges zijn opdrachten die buiten de verhaallijn vallen en je laten trainen in alle aspecten van het spel. Via deze Challenges zijn vele vette kledingstukken en upgrades te verdienen en het is dus zaak om ook deze fanatiek te spelen. Ik snap Splash Damage dat ze je willen stimuleren om alle aspecten van het spel te spelen, maar persoonlijk had ik liever deze upgrades verdiend met de hoofdlijn en niet via deze Challenges, want ze voelen toch minder episch aan. Daarnaast raad ik aan om de game volledig in multiplayer-vorm te spelen. De meesten van ons zullen dit natuurlijk ook gewoon doen en dat is goed, want de A.I. van de bots is niet erg sterk te noemen.

S.M.A.R.T.

Als laatste wil ik nog graag S.M.A.R.T. behandelen, want dit is iets wat elke shooter vanaf nu moet hebben. S.M.A.R.T. zorgt ervoor dat je over verschillende objecten springt, muren beklimt en onder blokkades door glijdt. We kennen dit systeem natuurlijk uit EA’s Mirror’s Edge, maar in een echte shooter is het systeem bevrijdend. Bij elke andere shooter die ik nu speel vind ik het stom dat ik word tegengehouden door een stomme rots of een klein muurtje. S.M.A.R.T. maakt de gameplay zo veel diverser, want niet alleen biedt het de mogelijkheid om meerdere routes te kiezen, ook geeft het een nieuwe optie naast de kill or be killed-gameplay. In andere shooters is wegrennen namelijk een dodelijke optie, maar in Brink maak je daadwerkelijk een kans om te vluchten als de tegenstand te sterk is. Je springt over de cover heen en weg ben je. Elke shooter moet dit systeem in de toekomst hebben!

Conclusie

Brink is een heerlijke shooter geworden die samenwerking leuk maakt, veel variatie biedt qua gameplay, een tof verhaal brengt, meerdere klassen belangrijk maakt en SMART introduceert in het shooter-genre. Grafisch is de game erg lekker, waarbij vooral de semi-cartoony stijl erg tof is. Upgrades zijn er legio en wapens des te meer en voor het eerst sinds Team Fortress Classic heb ik weer een online shooter gevonden die niet alleen draait om het simpel neerknallen van tegenstanders, maar ook een verhaal, keuzevrijheid in missiedoelen en natuurlijk S.M.A.R.T bevat! Splash Damage heeft puik werk afgeleverd!