Gamersnet.nl

DLC: plaag of zegen?

Downloadable content, beter bekend als DLC, begint een steeds belangrijkere inkomstenbron te worden voor ontwikkelaars. Maar al sinds de komst van dit principe zijn veel mensen sceptisch. Want wanneer voegt iets nou echt extra content toe, en wanneer laat een uitgever je betalen voor spullen die al bij de winkelversie van de game hadden moeten zitten? Hoog tijd om daar eens een kritische blik op te werpen.

The Good

Door de jaren heen hebben we heel wat toffe DLC gezien. Het bekendste voorbeeld is wel Burnout Paradise. Ontwikkelaar Criterion heeft de eerste jaren ontzettend veel gratis DLC voor die game ontwikkeld. Van compleet nieuwe online modi tot de introductie van motoren, je kon het allemaal voor niets binnenhengelen (overigens heeft Criterion later nog wel betaalde DLC uitgebracht). Maar er is ook genoeg DLC met een prijskaartje dat zijn geld meer dan waar is. Wat te denken van de episodes voor GTA IV? Ze kostten weliswaar 20 euro, maar daarvoor kreeg je zoveel content dat je het idee had een compleet nieuwe game te spelen! En niet te vergeten natuurlijk de Fallout 3 DLC die je naar volledig nieuwe plaatsen meenam, of de Undead Nightmare expansion voor Red Dead Redemption. Allemaal voorbeelden die niet zouden misstaan in het boekje ‘Hoe maak ik goede DLC – een curus voor ontwikkelaars’, of ‘DLC for Dummies’.

The Bad

Helaas werken niet alle developers volgens dit boekje. Zo zien we tegenwoordig steeds vaker dat men (opzettelijk?) delen weglaat uit de game, om deze vervolgens tegen betaling aan te bieden. Zo bracht Capcom in 2009 bijvoorbeeld Street Fighter Costume Packs uit. Voor maar liefst 13 euro kon je een alternatief kostuum voor al je personages vrijspelen. Nu was dit op zichzelf al een flink bedrag, maar wat bleek? Al die kostuums stonden al op de disc! Capcom had ze dus allang klaar voordat de game uitkwam, maar heeft ze toen expres vergrendeld om er later geld voor te kunnen vangen. Maar ook bij bijvoorbeeld Assassin’s Creed II zagen we dat de twee ontbrekende sequences in het verhaal later nog voor vier euro per stuk werden aangeboden.

…and The Ugly

Echter gebeurt het ook vaak dat ontwikkelaars belachelijk veel geld vragen voor downloadable content. Het bekendste voorbeeld is wel Modern Warfare 2. Hiervoor zijn in totaal twee mappacks verschenen, die elk drie nieuwe en twee oude maps (uit COD4) boden. De prijs? €15,-. Uitgever Activision wist echter dat ze er zoveel voor konden vragen, aangezien mensen de mappacks toch wel zouden kopen. Dit trucje zullen ze overigens ook weer herhalen bij Black Ops, want ook daarvoor staat alweer het eerste mappack, genaamd ‘First Strike’ in de planning. Deze zal tevens vijftien euro gaan kosten, maar zal wel vijf volledig nieuwe maps bevatten. Ook beroemd (of beter gezegd: berucht) is de Horse Armor DLC voor Oblivion. Voor €2,50 kocht je een amorplaat voor je paard, die totaal geen invloed had op zijn prestaties maar puur cosmetische veranderingen aanbracht. Het is maar net waar je geld aan uit wilt geven.

Dure Cheatcodes

Een ander bekend fenomeen, dat we tegenwoordig steeds vaker zien, zijn de Unlock Packs. Mensen die al wat langer gamen herinneren zich cheatcodes vast nog wel. Dit was vooral in het PS2/PC tijdperk heel populair. Door middel van een code die je op internet of in een tijdschrift kon vinden, kon je bijvoorbeeld alle content uit een spel vrijspelen. Tegenwoordig bevat bijna geen enkele game meer cheatcodes, om een simpele reden: men heeft ontdekt dat je er ook geld voor kunt vragen. Voor veel games verschijnen tegenwoordig zogenaamde Unlock Packs. Hiervoor betaal je rond de vijf euro, waarna je alle wapens, skateboards, personages etc. vrijspeelt. Met andere woorden: je betaalt vijf euro voor een cheatcode.

Conclusie

We zouden ons dus kunnen afvragen of we wel zo blij moeten zijn met de komst van DLC. Maar als je de voordelen tegen de nadelen opweegt, hebben de voordelen toch de overhand. We hebben immers al zoveel goeds voorbij zien komen de afgelopen jaren, dat we (of ik toch in ieder geval) maar genoegen moeten nemen met de drollen die sommige ontwikkelaars ons soms voorschotelen. Want wees nou eerlijk: je had die geweldige conversaties met Yusuf (GTA: TBoGT) toch voor geen goud willen missen?

Vind je dat ik nog DLC vergeten ben in dit artikel (zowel goede als slechte)? Lucht je hart dan in de comments!