Gamersnet.nl

World of Warcraft: Cataclysm

Eindelijk is het dan zover, World of Warcraft’s derde uitbreiding is uit. Overal smachtende fans, en vele mensen waren verkleed als Nightelf of Orc, om de game tijdens de middernacht sale zo snel mogelijk in huis te hebben. Laten we eens kijken wat Blizzard ons brengt met World of Warcraft: Cataclysm.

Holy Cow, nieuwe races en classes!

Het was al een tijdje bekend dat Blizzard een aantal veranderingen zou gaan invoeren voor Cataclysm. Zo mogen we het Worgenras verwelkomen in de Alliance en krijgen de Horde de schattige Goblin’s in hun groep, nou ja, wat je schattig noemt natuurlijk. Maar daar blijft het niet bij. Een nieuwe toevoeging is ook dat bepaalde rassen een aantal extra classes krijgen. Onder andere de Tauren Paladin en Human Hunter waren bekend en natuurlijk zien we meer van deze leuke toevoegingen verschijnen.

Tot een paar van de mogelijke opties die spelers nu zullen hebben behoren de volgende: Dwarfs die nu de ‘elementale’ krachten van Shamans kunnen benutten, Trolls die de shapeshifting van Druids onder de knie hebben, Gnomes die het heilige pad van de Priest bewandelen en ga zo maar door. Dit zorgt natuurlijk voor een flinke dosis extra diversiteit die er eerst niet was, en als mijn voorspelling correct is dan gaan er zeker wat natte dromen van spelers uitkomen.

Den goeden ouden wereld

De wereld van Azeroth is een wereld vol glorie, eer, krijgsmacht, maar ook een wereld van innerlijke schoonheid. Zo was het althans, tot Deathwing the Destroyer kwam. En hij heeft geen hoge pet op van Azeroth. Wat is nu het geval? Deze (nu bepantserde) gruwelijk grote draak heeft het merendeel van de wereld weten te veranderen in chaos en verderf! Niet elk gebied is aangetast door zijn enorme kracht, want er zijn gebieden die nieuw leven hebben gekregen dankzij deze globale veranderingen. Dit betekent dat de hele spel-ervaring, die spelers voor deze uitbreiding hadden, is veranderd. Is dit nu per se goed? Dat hangt natuurlijk helemaal van jezelf af. Ikzelf moet zeggen dat de veranderingen voor mij heerlijk verfrissend werken. Een oase in Desolace? Prachtig.

In WoW: Cataclysm zijn een aantal gebieden opengesteld die eerst ontoegankelijk waren. Zo hebben de Trolls het eindelijk voor elkaar gekregen om hun eigen eiland te krijgen, Mount Hyjal is nu onderdeel van een veel groter gevaar (Ragnaros iemand?) en is de Maelstrom, tussen Kalimdor en de Eastern Kingdoms, ook toegankelijk geworden. Het mooie van deze gebieden is dat sommigen ook echt een speciaal thema hebben wat ze van elkaar onderscheidt. Een onderwaterwereld, een Egyptisch landschap, een ondergrondse wereld en ga zo maar door.

Op naar level 85

Zoals we gezien hebben met elke nieuwe uitbreiding van World of Warcraft, gaat de levelcap in Cataclysm omhoog. Dit keer niet met 10, maar met 5 levels. Dit ziet er op papier makkelijker uit en lijkt overigens voort te vloeien uit Blizzard’s idee om meerdere ’kleine’ expansions uit te brengen, maar maakt dit het spel nou echt makkelijker? Ja en nee.

Ja, want na 5 levels ben je klaar, en kun je je storten op alle end-game content. Raiding is toch vaak de motivatie, want die draak die uiteindelijk je wereld gemold heeft, moet uiteindelijk ook eens op de barbecue, toch? Daarnaast kun je je ook storten op de competitieve wereld van Player versus Player, waarin spelers het tegen elkaar opnemen om te laten zien wie de sterkste is.

En nee, omdat je nu (in vergelijking met voorgaande uitbreidingen) veel meer experience points nodig hebt voor je levels. Al met al is dit begrijpelijk, je bent immers op weg naar 85 en als je een fanatieke WoW-er bent dan zul je dit natuurlijk niet erg vinden.

Meer singleplayer

Iedereen die in World of Warcraft wel eens zijn personage naar een hoog level heeft gekrikt, weet natuurlijk hoe lang dit duurt in de praktijk. Het is op grote schaal saai, eentonig, en uiteindelijk heb je het gevoel dat deze quests totaal geen veranderingen met zich meebrengen voor de wereld van WoW. En tenzij je een aantal mensen kent in het spel, zit je dit natuurlijk het grootste deel van je tijd alleen te doen. Hier heeft Blizzard gelukkig iets op gevonden. Wat dan? Ten eerste hebben alle quests in het spel meer betrekking op jezelf. Jij staat in het zonnetje en jij bent degene die een bepaalde clan, dorp of stad behoedt voor een groot gevaar. En dit wordt gedaan aan de hand van tussenfilmpjes, waarin duidelijk wordt wat er nou exact gebeurt tijdens, voor en na je quest. Precies hetgeen wat er al had moeten zijn vanaf dag één.

Ook zien we minder zogenaamde groepsquests, waarin men andere spelers bij elkaar moet zien te krijgen om de desbetreffende quest te voltooien. Ik vind dit zeer aantrekkelijk, want doorgaans was het zo dat je zo’n quest oppakt en vervolgens vindt je niemand die met je mee wilt doen, tot soms zelfs twee levels later aan toe. Daarnaast zijn ook veel meer quests een aaneenschakeling op elkaar, met aan het einde een laatste quest die je een goed stukje uitrusting geeft.

Meer multiplayer

Blizzard merkte in de laatste expansion dat in een guild zijn toch voor veel mensen niet veel betekende, maar ook hier is wat op gevonden. Enter the Perks! Een Perk is een vaardigheid die geldt voor alle leden in je guild, en het kan gezien worden als jouw guild’s eigen Talent Tree. Zo heb je bijvoorbeeld de Fast Track perk, die ervoor zorgt dat iedereen 5% meer experience krijgt als ze monsters een kopje kleiner maken. Of bijvoorbeeld Mass Ressurection, die iedereen in je raid of party weer tot leven brengt. Zeer handig voor jou en je kameraden dus! Een puntje is wel dat iedereen zijn of haar steentje moet bijdragen om deze perks te ontgrendelen. Maar dat lijkt me ook logisch.

Conclusie

Ik moet zeggen, World of Warcraft: Cataclysm heeft me verrast. Niet vanwege alle toevoegingen, niet vanwege de veranderingen, niet vanwege de classes, maar meer vanwege het feit dat het alleen spelen leuker geworden is, omdat je door middel van tussenfilmpjes meer wordt betrokken in de game. De weg naar level 85 is natuurlijk net zo belangrijk als het verslaan van de eindbaas met wat kornuiten, en ik vind dat Blizzard erin geslaagd is om dit neer te zetten. Voor zowel oude als nieuwe spelers is deze uitbreiding even toegankelijk. Oude spelers kunnen door de oude gebieden gaan en aanschouwen wat er veranderd is en de nieuwe spelers kunnen lekker gaan genieten van al het moois. Oh, en had ik je al verteld dat je vanaf nu ook kan rondvliegen op je vliegende mounts in de oude werelden? Dit spel is je maandelijkse subscriptie zeker weten waard.