Gamersnet.nl

Review: Call of Duty: Modern Warfare 2

Nog nooit was er zoveel te doen om een enkele game als om Call of Duty: Modern Warfare 2. Inmiddels is de game uitgebracht en blijft er natuurlijk maar één vraag over: maakt het de hype waar? Dat lees je in deze review…

Infinity Ward doet het weer. Na het grote succes van Call of Duty 4: Modern Warfare gaat deze ontwikkelaar gewoon nog een stap verder in het afleveren van een top-shooter. Zelfs als we de enorme hype opzij zetten en met een zo nuchter mogelijke blik naar Modern Warfare 2 kijken, wordt al snel duidelijk dat dit een ontzettend gepolijste, intense en uitgebreide ervaring is.

Een emotioneel stukje

De singleplayer van de eerste Modern Warfare staat me nog altijd goed bij. De “All Ghillied Up” missie, waarbij je samen met Captain Price mocht sniperen, de eerste keer dat je een Javelin-raket afvuurde, het spannende slot met Zakhaev… allemaal memorabele momenten. Het was dan ook een heerlijk weerzien tijdens de singleplayer van Modern Warfare 2. Hierin neem je het op tegen een nieuwe terroristische dreiging in de persoon van Vladimir Makarov en wederom ga je vanuit diverse personages aan de slag om dit kwaad te stoppen.

Ik zal verder niet op het verhaal ingaan, want de Hollywood-actie van Modern Warfare 2 moet je gewoon zelf gaan beleven. Wat ik wel kan ‘verklappen’ is dat je weer in hele diverse gebieden terecht zult komen, van een winterse omgeving in de bekende Cliffhanger-missie en Braziliaanse favela’s tot een boorplatform en zelfs Amerikaans grondgebied. Alles wat je doet is lekker meeslepend, spannend, explosief, heftig… de boodschap lijkt me duidelijk. Natuurlijk is er de controverse van de afgelopen dagen, het feit dat er burgerslachtoffers vallen en dat het ook mogelijk is om zelf burgers te doden. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen hier eventjes door gechoqueerd zijn, maar dat is uiteraard ook de opzet geweest van Infinity Ward. Hoe vaak zien we Jack Bauer niet moreel verwerpelijke keuzes maken? Hoe vaak vallen er burgerslachtoffers in films? Het belangrijkste vond ik dat het geheel bij de game past. Een emotioneel sterk stukje, dat net zoals de sniper-missie uit Call of Duty 4 me lang bij zal blijven.

De kritische kanttekening hier betreft de lengte van de singleplayer, want op een gemiddelde moeilijkheidsgraad (regular) ben je in 6 à 7 uurtjes door het verhaal heen. Wat mij betreft is dit een prima lengte, zeker omdat ik nog graag de singleplayer vaker uit ga spelen op de hoogste moeilijkheidsgraden. Ik kan me echter goed voorstellen dat dit wat aan de korte kant is voor mensen die games vooral voor de singleplayer kopen.

Een extra pluim is er voor het audiovisuele plaatje van Modern Warfare 2. De game ziet er geweldig uit en in elke omgeving is ontzettend veel detail aangebracht. Bushokjes met bijna fotorealistische posters, opspattend bloed en modder, wapperende doeken… Infinity Ward heeft zoveel oog voor dergelijke kleine dingen die het geheel gewoon echt ‘af’ maken. Daarnaast heeft niemand minder dan topcomponist Hans Zimmer aan de soundtrack gewerkt en dat merk je. Muziek speelt niet alleen een ondersteunende rol, het zorgt net als het grafische detail voor een mooi geheel.

Erg verslavend

Fans van het multiplayergedeelte hebben allicht de vorige alinea’s overgeslagen of vluchtig gelezen, want voor hen is er één ding dat telt: de multiplayer. Deze is er zowaar in twee smaken, namelijk de gewone multiplayer en de nieuwe Spec-Ops modus. In Spec-Ops draait het om korte missies, kleine snacks uit de singleplayer als het ware, die vaak hooguit enkele minuten duren. De bedoeling is dan bijvoorbeeld om zo snel mogelijk alle vijanden in het level te doden (en geen burgerslachtoffers te maken) of om zo snel mogelijk een uitgang te bereiken terwijl flink wat terroristen je het vuur aan de schenen leggen. Na elke missie krijg je te zien hoeveel sterren je hebt verdiend, op basis van je prestatie, en je speelt meer missies vrij naarmate je meer sterren verdient. Goed samenwerken met een andere speler is echt nodig om een zo goed mogelijke tijd of score neer te zetten en dat maakt Spec-Ops ook erg verslavend. Je kunt dit wel alleen spelen, maar de kracht van deze modus is logischerwijs het coöperatieve spel.

En dan het paradepaardje, de plek waar menig shooterfan zich de komende maanden mee bezig zal houden: de ‘gewone’ multiplayer’. Ik kan direct met de deur in huis vallen en zeggen dat deze net zo populair gaat worden als de multiplayer van Call of Duty 4. De mappen voelen goed gebalanceerd aan, bieden veel variatie en de diepgang gaat in Modern Warfare 2 zelfs nog wat stappen verder. Nu kunnen we doorgaan tot level 70 en zijn er meer punten en challenges te behalen tijdens het spelen. Dit heeft Infinity Ward slim gedaan, want voor mij voelt een behaalde challenge toch wel aan als een mini-achievement en het oogt natuurlijk wel heel tof als je ineens regelmatig 100 punten scoort. Stukken beter dan de 10 of 20 punten uit de vorige Modern Warfare. Nieuw is het verdienen van punten voor speciale kills. Zo zal je regelmatig punten verdienen aan een Buzzkill, als je voorkomt dat een tegenstander een killstreak krijgt, of Payback, als je iemand doodt die jou daarvoor heeft gedood.

Eigen kwaliteiten

Ook het bekende principe van perks en killstreaks is sterk uitgebreid. Er zijn wat minder perks om uit te kiezen en de meeste moet je ook nog eerst vrijspelen, maar daar staat tegenover dat elke perk een betere ‘pro-versie’ kent. Op het gebied van killstreaks heeft Infinity Ward flink uitgepakt, want er zijn niet minder dan 15 streak-bonussen om vrij te spelen, variërend van de bekende UAV en attack helicopter tot een flink bombardement en zelfs een tactical nuke. Deze laatste is overigens pas beschikbaar na 25 kills en zal dus niet zo snel gebruikt worden. Daar komt nog bij dat je maar drie slots hebt om te vullen met streak-bonussen, dus je kunt niet zonder meer alles gebruiken. Je dient echt na te denken over je eigen kwaliteiten, of je gemakkelijk een 12 of 15 killstreak haalt of dat je meestal op een killstreak van 5 of 6 blijft steken. Hier kan je nu op inspelen en dat maakt de multiplayer van Modern Warfare 2 voor spelers van alle niveaus interessant.

Daar komt bij dat er een behoorlijk goede balans is gevonden, want sommige killstreak-bonussen zijn vrij krachtig, maar deze zijn ook vaak makkelijk uit te schakelen. Zo is een turret met een gewoon geweer al snel defect te knallen en schiet je met een mitrailleur een stealth bomber redelijk vlot uit de lucht. Voor de stevige helikopters is een raket nog altijd het beste middel om ze aan stukken te schieten voor ze al teveel schade aanrichten.

Een andere toevoeging zijn de deathstreaks, die je kunt gebruiken als je vaak achter elkaar doodgaat tijdens een potje. Zie dit als een klein steuntje in de rug voor als het even niet zo lekker gaat. Copycat biedt de mogelijkheid om de uitrusting over te nemen van de speler waardoor je wordt gedood, het is mogelijk om tijdelijk een health boost te krijgen en zelfs het beruchte Martyrdom keert terug. Gelukkig is deze deathstreak pas vanaf een redelijk hoog level te kiezen en het komt alleen voor als iemand vaak achter elkaar doodgaat, dus ik verwacht zeker niet de irritaties die Martyrdom veroorzaakte in Call of Duty 4.

En voor de liefhebbers van verzamelen kan je nu ook helemaal uit je dak gaan met het vrijspelen van embleems en speciale titels. Ze voegen niet veel wezenlijks toe, maar je kan daarmee wel jezelf online nog iets unieker maken, voor zover je daar behoefte aan hebt. Het belangrijkste is dat de multiplayer gewoon lekker speelt, al had ik weinig anders verwacht.

Conclusie

Call of Duty: Modern Warfare 2 is zonder twijfel de grootste launch en tevens de grootste hype van dit jaar. Maakt het de hype waar? Absoluut. De singleplayer is een beetje aan de korte kant, maar de missies zijn zo lekker meeslepend, vol met actie, voorzien van geweldige muziek van Hans Zimmer en in meerdere opzichten een feest der herkenning als je de eerste Modern Warfare hebt gespeeld.

Dan is er ook nog een zeer verslavende Spec Ops-modus met 23 intense missies en de onovertroffen multiplayer. Meer diepgang, meer mogelijkheden om te customizen, heel veel killstreaks, gevarieerde mappen… puur genieten voor de fans van online shooters. Met een bijna perfect eindcijfer mag het advies duidelijk zijn: halen die game en reserveer vooral flink wat vrije uurtjes. Modern Warfare 2 is de investering meer dan waard en een ervaring die je niet mag missen.