Gamersnet.nl

Schreeuwlelijk: Microsoft laat de PC sterven

Reacties op mijn vorige column, “Call of Duty is lelijk”:

AMEN. “Deze column valt inderdaad goed in de smaak, de meningen lopen ver uit elkaar maar is dat niet waar een column voor dient? Start van een goede discussie.” – Str1ng

LOL. “Wat had je dan verwacht? Zonneschijn en bloemetjes in regenboogland-achtig landschap? xD” – JVB93

WTF? “op mijn qwad 8300 nvidia gforce 220 met 2.2 gb 640gb hard dick 4gb intern is het niet zo een slecht spel call of duty 4“ – Jerrel

Kotaku had laatst een interessant artikel, waarin de persconferentie van Microsoft van twee jaar geleden aangehaald werd. Daar vertelde Peter Moore, indertijd PR-opperhoofd voor de games divisie, dat het hem speet dat Microsoft de PC minder aandacht had gegeven dan de Xbox 360. Hij sprak grote woorden: Microsoft zou de PC recht aandoen en met de lancering van Windows Vista en met Games for Windows alle problemen oplossen die het platform teisterden. Het bedrijf zou PC gaming weer op de kaart zetten, voor de gamer én de ontwikkelaar, met grote reclames en grote hoeveelheden dollars.

Daarna werd Bill Gates zelfs gedwongen om zijn gevecht tegen AIDS te stoppen om een praatje te houden. Daar zei de Gate-inator zelfs: “People use their PCs for the Web, email…and the third biggest thing: games”

Goed verhaal, toch? Dit verhaal bleek een stukje PR-bullshit van de bovenste plank. Als je terugkijkt is het bijna lachwekkend, maar het is eigenlijk om te huilen.

M$

Games for Windows is er gekomen, maar was eigenlijk een mislukking vanaf zijn begin. Ik vraag me nog steeds af wie bij Microsoft het een goed idee vond om PC gamers, die al vanaf het begin het internet besurfen, hacken en cracken, te laten betalen om een potje multiplayer te spelen. Het is al vervelend genoeg dat Microsoft van ons vraagt vijftig euro neer te leggen om de Xbox 360, praktisch een omgebouwde PC, op het wereldwijde web aan te sluiten. Maar de PC gamer proberen te beperken in internetgebruik is alsof je een vis wil laten betalen voor watergebruik.

Later werd Live wél gratis, maar de meesten hadden die 50 euro al uitgegeven. De meesten hadden het meteen al gehad met Games for Windows. En geld teruggeven daar doet Microsoft niet aan. Xbox Live lijkt steeds meer een manier voor Microsoft om flinke winst te maken over de ruggen van zijn trouwste fans.

Naast dat Microsoft met Vista een krakkemikkig, lomp besturingssysteem af heeft geleverd, heeft ze Games for Windows-spellen ook beperkingen opgelegd. Onze eigen Peter schreef een paar weken geleden nog over zijn avonturen met Games for Windows. En de verplichte netwerkcode die Relic moest gebruiken voor Dawn of War II heeft de multiplayer van het spel praktisch de nek omgedraaid.

Gebroken belofte

Maar, beste lezer, weet je wat het rotste is van dit allemaal? Wat nou echt zuur is? Dat met de lancering van Windows 7 het helemaal stil is aan de kant van Microsoft. Na grote hoeveelheden hete lucht en beloftes op het gamende publiek los te hebben gelaten de laatste jaren keert het bedrijf ons nu keihard de rug toe, zonder iets wezenlijk bereikt te hebben. Dat laten ze maar aan Valve over. Microsoft laat de PC sterven.