Gamersnet.nl

Far Cry 2

Ubisoft en ontwikkelaar Crytek brachten in 2004 met Far Cry een dijk van een game op de markt. Vervolgens ging Crytek een eigen weg en behield Ubisoft de rechten op Far Cry, die ze met groot genoegen hebben toevertrouwd aan een interne ontwikkelstudio. Tijdens de Ubidays mocht Far Cry 2 dan ook zeker niet ontbreken…

Tijdens dag twee van de Ubidays werd al snel duidelijk waar men graag de nadruk op legt: Far Cry 2. Als eerste woonde ik een uitgebreide demonstratie bij, op een groot scherm en voorzien van diverse moderne amBX-effecten. De omgeving, de mogelijkheden…het zag er allemaal geweldig uit dat ik niet kon wachten om zelf de controller ter hand te nemen om mijn eerste kilometers te maken in de uitgestrekte wereld van Far Cry 2.

Een nieuwe vriend

Het kostte geen enkele moeite om vertrouwd te raken met de game, want alles straalt toch echt het Far Cry-gevoel uit. Geen Jack Carver, geen tropisch eiland, maar desondanks ademt de wereld een heerlijke sfeer uit. Al snel kwam ik bij een belangrijke aspect van de gameplay: ondersteunende characters. Zij kunnen letterlijk je leven redden. In het eerste safe house, alwaar je ook je game kunt saven aangezien de game geen echte checkpoints zal gebruiken, kwam ik in aanraking met een nieuwe vriend, genaamd Warren. Als je besluit met hem in zee te gaan, zul je daar veel profijt van kunnen hebben. Zodra je namelijk dodelijk gewond tegen de grond gaat, zorgt Warren voor de belangrijke back-up door je naar een beschutte plek te slepen en te zorgen dat je weer opgelapt wordt. Hij kan je ook voorzien van een wapen als je zonder zit, maar het kan ook nodig zijn dat jij in actie komt om zijn leven juist te redden. De ondersteunende personages kunnen namelijk ook zelf dood gaan als jij er niet op tijd bent om hen te redden. Op deze manier kent de game nog zo’n twaalf andere supporting characters die je gedurende spel tegen kunt komen.

Verder speelt ook je mobiele telefoon een rol. In het veilige hutje waar Warren was, kwamen we ook in aanraking met Frank. Via je mobiele telefoon zal Frank je van missie-updates voorzien. Verwacht hier dus geen telefoongebruik zoals in Grand Theft Auto IV, want je hebt immers zelf geen invloed op de momenten waarop je gebeld wordt. Je mobieltje zal gewoon een extraatje zijn tijdens het spelen.

Regelmatig wisselen

De AI, en in het bijzonder de intelligentie van je Afrikaanse tegenstanders, liet op mij een wisselende indruk achter. In het begin vond ik de meeste vijanden vooral dom slachtvoer, om het maar even plat te zeggen. Op sommige momenten leek het haast alsof ze gewoon stonden te wachten om van wat lood voorzien te worden. Gelukkig veranderde dit beeld al snel, want in een volgend dorpje zorgde ik met een paar welgemikte molotovs voor nogal wat tumult. Zodra ik begon te schieten, zag ik dat tegenstanders ook steeds vaker op zoek gingen naar nieuwe dekking en ze probeerden me zelfs een beetje te flankeren. Zo hebben we het natuurlijk graag, en de aanwezige ontwikkelaar verzekerde me dat ze nog veel aan de AI zullen sleutelen.

Het omleggen van vijanden kan op diverse manieren, maar je dient er wel rekening mee te houden dat wapens verouderen naarmate ze meer gebruikt worden. Niet alleen zullen ze er visueel ouder uit gaan zien, maar ze kunnen ook slecht gaan functioneren. Zo zat ik midden in een aanval opeens met een vastlopend geweer dat niet echt zin had om nog te herladen. Het is dan ook aan te raden om regelmatig te wisselen van wapens. Vertrouw echter niet zonder meer op de kwaliteit van de wapens van je vijanden, want deze zijn immers ook al ‘gebruikt’ en kunnen je zodoende snel in de steek laten.

Een stukje vliegen

Ik noemde het eerder al, deze game straalt het heerlijke Far Cry-gevoel uit. Niet in de laatste plaats omdat een bekend stukje gameplay weer terug zal keren: de hangglider. Tijdens de demonstratie was al te zien dat je een lekker stukje vanuit de lucht kon gaan scouten, en tijdens mijn eigen speelsessie kwam ik de hang glider ook op een andere locatie tegen. De ontwikkelaar wist te vertellen dat we op diverse plekken in de game straks van de hangglider gebruik kunnen maken, wat voor fans van Far Cry alleen maar goed nieuws is.

Vanuit de lucht kan je mooi over vijandige nederzettingen vliegen, want het is in Far Cry 2 zeker essentieel om goed voorbereid te zijn voordat je ergens een vijandige basis gaat binnenvallen. Door je map en kompas erbij te pakken, krijg je een overzicht van de omgeving. Deze tactical map kan je van meer details voorzien door met je monocular, een éénogige verrekijker, rond te kijken. Zo kan je snipers ontdekken, zien waar zich voertuigen bevinden om mee te ontsnappen, enzovoorts. Het spotten van voertuigen is tevens praktisch als je ze voorziet van een leuke booby trap. Plaats er een mijn op en zodra de vijand de achtervolging denkt in te zetten…. boem!

Meer stealth

Mijn speelsessie speelde zich, net als de diverse trailers en demonstraties die we inmiddels hebben gezien, overdag af. Far Cry 2 zal echter ook ‘s nachts gewoon doorgaan. In de nacht is meer stealth mogelijk om ongezien af te rekenen met tegenstanders, maar de vijand zal ook extra alert zijn tijdens de duistere uurtjes. Door goed gebruik te maken van de omgeving en de verschillende routes, zal je zo kunnen proberen om de vijand te verrassen.

De omgeving is zeker gigantisch te noemen, want met een spelwereld van ongeveer vijftig vierkante kilometer heb je nogal wat om te ontdekken. Gelukkig hoef je niet alles te voet te doen, want er zijn diverse voertuigen om te gebruiken. Ook zal het, net als in de eerste game, mogelijk zijn om met een boot over de rivier te gaan en zo een gevaarlijk gebied van een andere kant te benaderen.

Voorlopige conclusie

Far Cry 2 stond al tijden hoog op mijn verlanglijstje en dankzij mijn eerste hands-on ervaring is die hoge notering alleen maar meer te rechtvaardigen. Hoewel er nog wel wat aan de AI gewerkt mag worden, speelde de game erg lekker. Er is veel te doen en je zult diverse missies en secundaire missies kunnen spelen om je lang te vermaken. De ondersteunende characters zijn een leuke aanvulling op de gameplay, net als het verouderen van je wapens. Dat het op audiovisueel gebied ook wel goed zit, hoef ik denk ik niemand meer te vertellen. Je zult straks echt ogen en oren tekort gaan komen.

Far Cry 2 staat gepland voor oktober van dit jaar en verschijnt voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.