Oorlogje spelen. Welk kind heeft dit nou niet gedaan? De ‘pauw pauw’s en de ‘jij bent dood!’-kreten zijn menig achtertuin niet vreemd. Oorlogsshooters zijn dé oplossing voor een ieder die deze nostalgische tijden wil herleven. In mijn geval dubbelop, aangezien Brothers in Arms: Hell’s Highway zich bijna écht in mijn achtertuin afspeelt. Ubisoft gunde ons in Parijs een kijkje!
Operation Market Garden
Zo heet de missie die de geallieerde troepen zo rond ’44 meekregen. Soldaten zouden in vijandelijk gebied gedropt worden, om zo Nederland snel te kunnen bevrijden. We weten inmiddels dat dat allemaal niet zo snel ging als aanvankelijk gedacht. Over deze periode gaat de game, in het specifiek over ‘Hell’s Highway’, de snelweg die van Eindhoven door Veghel naar Grave loopt. Brabantse gezelligheid, dus. Voor de fans van de serie: wees niet getreurd, want Matt Baker en Joe Hartsock en kornuiten zitten gewoon weer in de game. Zij het wél in opgepoetste versie uiteraard. Essentie van Brothers in Arms is eigenlijk altijd het gebruik maken van je team geweest, en Hell’s Highway doet dan ook niet anders.
Maybe you can hire the B-team
In teams werken is dus opnieuw ontzettend belangrijk. Wederom heb jij het bevel over jouw squad, die ditmaal ook bestaat uit een handig mannetje met bazooka. Onneembare vestingen zijn ineens neembaar door jouw bazookasoldaat er op af te sturen, om vervolgens de vesting ‘to smithereens’ te blazen. De soldaat, die overigens oneindig veel kogels heeft, kan dit echter niet zomaar doen. Ten eerste is er de mogelijkheid dat hij simpelweg mist. Als in: ‘niet raak’. Ten tweede kan jouw mannetje niet zomaar gaan schieten als hij in een spervuur van mitrailleurkogels ligt. Geen tijd, laat staan ruimte om eens rustig aan te leggen op het door jou opgedragen doel. En daar kom jij met je andere teammaten om het hoekje kijken. Hell’s Highway legt namelijk nóg meer de nadruk op tactiek, waarbij flanken dus noodzaak is. Terwijl jouw bazookamannetje onder vuur genomen wordt, is het aan jou en je mannen de zaak een omtrekkende beweging te maken, om de aandacht op jou te vestigen, eventuele belagers uit te schakelen om vervolgens de bazookasoldaat in stelling te brengen. Flanken die er niet zijn kun je creëren, aangezien er érg veel te vernielen valt in de game.
Ook nieuw
Ook nieuw is de ‘feel’. Veel meer dan in vorige delen zijn de bewegingen die je als Sgt. Baker maakt, realistisch neergezet. Het scherm schommelt lichtjes heen en weer wanneer je beweegt, bij sprongetjes zal de camera zich niet recht vooruit blijven fixeren en wanneer je om een hoekje schuilt, zul je plaats nemen achter bijvoorbeeld een muurtje in third person-view. En dat alles ziet er natuurlijk prachtig uit. Hell’s Highway biedt dus behalve nieuwe gameplay-elementen ook grafische updates, naast de next-gen graphics op zich.
En ja, wederom ontkom ik er niet aan: ook déze game heeft het helemaal in zich om een dikke, moddervette topper te worden. Ik persoonlijk kan niet wachten om mijn achtertuin van oosterburen te verlossen, maar mijn en een ieders geduld wordt nog even op de proef gesteld. De game staat namelijk (nu nog) gepland voor eind dit jaar. Bekijk intussen nog even de trailer van de Ubidays om je honger even te stillen. Of juist aan te wakkeren.