Gamersnet.nl

Assassin’s Creed

Mysterieus

Er zijn van die games die je helemaal op kunnen slokken in hun pracht en praal. World of Warcraft, the Elder Scrolls IV: Oblivion, Half-Life en Halo, om maar een paar voorbeelden te noemen. Elk beeldmateriaal wordt zo snel mogelijk op het internet verspreid, en alle informatie werd zo snel mogelijk vrijgegeven. Er zijn echter ook games waarvan ze je even laten proeven, om vervolgens niks meer van zich te laten horen: Halo 2, waarvan de verhaallijn tot op de dag van de release totaal onbekend was bij pers en gamers. Het lijkt er nu sterk op dat zich weer zo’n game aan komt: Assassin’s Creed.

Verhaal

Assassin’s Creed speelt zich af tijdens de derde kruistocht, in 1191. Jij neemt de rol aan van een gevreesde huurmoordenaar Altaïr. Kijk je goed in de
megavette trailer, dan zie je dat Altaïr maar 9 vingers heeft. Op de plaats waar hij een vinger mist, zit een vlijmscherp mes. Het betreft hier een switchblade, een mes dat naar eigen wil ingetrokken kan worden, waardoor niemand merkt dat daar ooit een mes gezeten heeft. Maar waarom mist Altaïr die vinger? Zit daar een verhaal achter? Heeft hij bewust zijn vinger eraf gesneden zodat hij optimaal van zijn wapen gebruik kan maken? Vragen waarop ik jullie het antwoord voorlopig schuldig moet blijven.
De setting voor al je acties zijn steden als Jeruzalem en havenstad Acre. Deze zijn net zo authentiek nagemaakt als de Franse dorpjes uit Brothers in Arms, wat natuurlijk realisme ten top is. Elke actie heeft zo zijn gevolgen, en… Even tussendoor: deze zin doet me denken aan het verhaal rond Fable. Er werd zo veel beloofd, élke actie zal gevolgen hebben op de verhaallijn, iedere speler zal een ander verloop van de game ervaren. Achteraf gezien werd dit dus beperkt tot een keus of vier, vijf wat resulteerde in een andere wending van het verhaal. Dus of dit door Assassin’s Creed wél waar wordt gemaakt, is nog even wachten. Ik heb er in ieder geval veel vertrouwen in, want ontwikkelaar Ubisoft stelt mij vrijwel nooit teleur. Het team van Prince of Persia zit achter deze game, maar de games staan los van elkaar.

Gruwelijk, met een vleugje stijl

Jeruzalem, 1191. Ik sta bovenop een dak, met zicht op het marktplein van de stad. Mijn baas heeft me de opdracht meegegeven om Saïd het zwijgen op te leggen. Hij is een handelaar die het verdacht goed doet op de markt, wat mijn baas aan doet zetten om hem door mij om te laten brengen. Ik, huurmoordenaar eersteklas, observeer zijn route, iedere dag weer. Wat opvalt is dat het druk wordt op de markt rond 11 uur, terwijl mijn slachtoffer arriveert rond half elf. Een half uur de tijd heb ik dus om hem om te brengen. Maar hoe doe ik het? Ga ik van mijn observatieplaats direct naar zijn kraam, om hem met een gruwelijk fraaie beweging met mijn mes hem het zwijgen op te leggen? Of zal ik wachten tot ná elf uur, zodat ik in de drukte verdwijnen kan? Nee, ik besluit het anders te doen. Ik wacht tot de markt is afgelopen, en volg hem te paard naar zijn huis. Midden in de nacht sluip ik met mijn athletische lichaam het openstaande raampje door. Slapen doet ie al, naast zijn vrouw. Is dat een probleem? Nee. Ik besluit Saïd’s keel door te snijden terwijl ie slaapt. Door het geschreeuw wordt zijn echtgenote echter wakker, wat mij doet besluiten mijn switchblade op haar keel te zetten. Om haar maar even duidelijk te maken dat ze niets heeft gezien, en dat ze van niks weet. Ik leg het levenloze lichaam achterop mijn paard, en rijd naar mijn meester. Klus geklaard, promotie te pakken.

Even wachten nog

Bovenstaande tekst kon zomaar rechtstreeks uit de game zijn. Jij krijgt namelijk een opdracht toegewezen, en het maakt niet uit hoe je hem voltooit. Áls je hem maar voltooit. Geen uitgestippelde route als in Call of Duty, enkel je slachtoffer staat vast. Als een lenige athleet vliegt Altaïr van dak naar dak, springend over steegjes. Met zijn trouwe paard weet hij iedere keer te ontkomen, mocht hij in de problemen geraken. Het gevaar van deze game zit hem in dat het zou kunnen gaan vervelen. Elke keer weer met dat mes, elke keer dezelfde setting. Of gaat dat niet vervelen? Heeft Ubi een verrassing voor ons in petto? Het zou wel bij de game passen, aangezien het een en al perfectie uitstraalt. Zoals ook bleek uit de pre-E3 trailer. Bovendien bevat de game op de één of andere manier een co-op modus, waarbij je waarschijnlijk met twee sluipmoordenaars aan het werk gaat. Hoe wordt dit toegepast? Wordt dit geïntegreerd in het verhaal of wordt dit een aparte speelmodus?
De gameplay gaat ons dus mooie tijden bezorgen, en dan heb ik het nog niet eens over de graphics gehad. Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, dus bekijk de screenshots en de trailer maar eens. Dat zegt genoeg, dacht ik zo…

Binnenkort kunnen jullie overigens een extra artikel verwachten, waarin GamersNET de geheimen van Assassin’s Creed probeert te ontrafelen…