Hoe Gears Tactics de brute franchise van sublieme strategie kan voorzien…

Geheel onverwachts was het gisteravond plots The Coalition-aanvoerder Rod Fergusson die zo maar drie nieuwe titels voor zijn franchise uit de doeken deed op de Xbox E3 Media Briefing. Terwijl Gears of War 5 de reeks core games voortzet, komen daar nu de ook spin-offs Gears Pop! en Gears Tactics bovenop. Respectievelijk een schattig smartphone-spelletje en een pc-gerichte strategiegame. En juist dat laatste zou zo maar eens een prachtige toevoeging aan het Gears-universum kunnen vormen.

Kort door de bocht lijkt Gears Tactics per direct op een soort liefdeskind tussen XCOM en Gears of War. Brute actie met lompe COG-soldaten op het welbekende Sera, maar dan om beurten gefaseerd als tactisch puzzelspel. Spelers sturen hun met steroïden volgepompte squadleden aan van bovenaf, om zo allerhande Locust-dreigingen strategisch een kopje kleiner te maken.

Enorm veel werden we niet wijzer van Fergussons vluchtige onthulling op het podium, maar in wezen schuilt hier wellicht een sublieme spin-off voor de ooit zo eenkennige wereld van Gears of War. We zetten een aantal mogelijkheden en redenen daartoe op een rijtje…


Een ander perspectief op Gears-gevechten
Met de komst van een volledig ander genre krijgen ontwikkelaars The Coalition en Splash Damage eindelijk de kans een compleet alternatieve kant van de Gears-geschiedenis te laten zien. Het aanwezige verhaal speelt zich dan ook tien jaar voor de gebeurtenissen van de eerste Gears of War af, waarmee het reilen en zeilen van de nieuwe trilogie even achterwege wordt gelaten. Een andere speelstijl dus, maar ook een ander inzicht op de canon van de schietserie.

Doordat Gears Tactics voornamelijk vanuit vogelperspectief gespeeld zal worden, doet dat mogelijk ook de schaal van alle chaos goed. Gears of War is van origine ijzersterk in het scheppen van epische aangezichten, maar schiet soms tekort in simpel overzicht bieden. Juist daarin kan deze spin-off wat frisse nieuwe blikken en (letterlijke) perspectieven leveren. Combat op grotere schaal zou zeker geen gemis kunnen zijn.

Tegelijkertijd houdt Tactics wel vast aan narratieve invloeden van andere Gears-titels. De reveal op E3 toonde daarbij al een glimps van de aanwezigheid van verzorgde cutscenes en de garantie op gigantische eindbazen, zoals de mysterieuze beelden van een Brumak hard maakte.


Pijnlijk (in permadeath) ploegen?
Met slechts een paar korte blikken op gameplay van Gears Tactics, lijken de invloeden van de populaire XCOM-serie overduidelijk aanwezig. Het aansturen van eenheden, het wachten op je beurt en zelfs het overkomen van de nu aanwezige HUD; het doet de strategie-liefhebbers onder ons smachten naar dat specifieke, ietwat bekende sfeertje…

Over de precieze gameplay van Gears Tactics is niet veel bekendgeworden, maar met Firaxis’ befaamde franchise in het achterhoofd, is het nu vooral hopen op meer kernelementen van de XCOM-games. Een snoeiharde permadeath voor je COG-soldaten zou de bruutheid van Gears niet misstaan, maar ook het zelf kunnen aanmaken en specialiseren van ‘je eigen’ COG-soldaat zou de nodige customization op Sera kunnen leveren.

Juist het aanmaken, verbeteren en vervolgens weer verliezen van personages is wat een strategische spin-off van Gears of War goed zou kunnen gebruiken. Niet alleen is het relatief vernieuwend om te zien in Xbox’ bestaande franchise, het is ook iets wat de ‘grotere’ titels als Gears of War 5 zich ongetwijfeld niet kunnen veroorloven. Alsjeblieft, Splash Damage en The Coalition, laat de dood ons eens écht omarmen.


Spettert op het juiste platform
Of de Xbox One per definitie uitgesloten is van een release, dat moet de tijd nog maar leren, maar één ding is zeker: Splash Damage en The Coalition snappen waar strategie op telt. Fergusson verzekert al dat Gears Tactics vooral pc-gericht ingestoken zal zijn, en juist daar valt voor dit genre ook het meest te halen. Voor de Gears-serie is dat misschien een wat aparte breuk met diens vaste release-stramien, maar anderzijds lijkt het wel de juiste. Wellicht zullen trouwe fanaten de game (tijdelijk) missen op hun geliefde console, maar in ruil daarvoor mogen zieltjes gewonnen worden op een nieuw platform voor de reeks.

Ubisoft flikte vorig jaar ongeveer eenzelfde trucje al met Mario + Rabbids: Kingdom Battle, zij het dan op draagbare Nintendo Switch. En ja, schijnbaar zit er voor dit kaliber games aardig wat schot in de zaak. Beurtgebonden tactiek wint nu terrein bij nieuwe doelgroepen, maar de core gamer zit veelal weer gekluisterd aan de pc. Vooral als het gaat om ellenlange missies, foute keuzes en desastreuze gevolgen; de hoop is vooral dat avonturen in Gears Tactics vaak (razendsnel) herladen mogen worden vanaf je SSD-opslag.

Rondom Gears Tactics is het voorlopig nog even hoopvol speculeren, maar daar komt hoogstwaarschijnlijk snel een einde aan. Tijdens de Inside Xbox-livestream van vanavond wil Microsoft meer uit de doeken doen over de game, al zou uiteraard ook een verschijning op de (ongeveer gelijktijdige) PC Gaming Show niet misstaan. Totdat meer glasharde details uit een E-hole op komen duiken, blijven wij nog even dromen van wat een strategische Gears of War-game ons zou kunnen brengen…

  1.   
    ScorpionNL's avatar

    Erg teleurgesteld dat deze game alleen voor PC komt.
    Xcom werkt ook prima op console.

  2.   
    OnOwned's avatar

    Dit wil ik. 20 seconden aan beelden en ik weet dat ik dit wil hebben. XCOM en Gears. DE SHIT.

  3.   
    Tom's avatar

    Persoonlijk denk ik niet dat een Xbox One-port uitgesloten is. The Coalition en Splash Damage snappen natuurlijk ook donders goed waar de Gears-fanaten uitspoken, en weten natuurlijk dat XCOM (nota bene het overduidelijke bronmateriaal) inderdaad ook gewoon de consoles aandoet.

    Als Gears Tactics niet nog voor release een Xbox One-port aangekondigd heeft gekregen, zie ik die wel bijzonder snel alsnog verschijnen. Het zou ook gewoon te dom zijn om niet te doen, maar wellicht wilde Fergusson voor nu gewoon even de pc-gamer zeker stellen, door de pc op de frontlinie te zetten van het concept.