4 redenen waarom EA Play teleurstelde

Gisteravond was het Electronic Arts die de festiviteiten van E3 2018 af mocht trappen. Aan de hand van hun eigen EA Play persconferentie liet de uitgever weten wat er de komende tijd in de pijplijn zal zitten, maar dat wist niet iedereen even sterk te enthousiasmeren.

Gemiste kansen, een gebrek aan regelrechte nieuwe toppers en een vleugje sleur; EA Play was niet de meest sprankelende opening voor een hopelijk erg mooie E3-week. Waarom stelde Electronic Arts hier volgens velen teleur? We zetten een aantal prominente redenen op een rijtje.


1. Een snerend gebrek aan Skate 4
Een jaar geleden nog een ongrijpbare droom, maar gisteravond lag het toch zeker in het verschiet. De geruchten rondom Skate 4 namen al langere tijd gestaag toe, maar EA Play voorzag ons niet in de verlossing. Terwijl de aanwezige live-chat gedurende twee uur lang hardop hoopte, bleef de fan favorite vrij van het toneel.

Juist terwijl Electronic Arts diens uiterste best zou moeten doen om het verloren vertrouwen van gamers terug te winnen, lijkt de uitgever daarin tekort te schieten. Skate 4 had een mooi statement kunnen zijn richting de consument; dat er daadwerkelijk geluisterd wordt naar hun hoopvolle kreten. EA Play koos ervoor lovend te praten over de ‘Players’ — sinds vorig jaar hét hippe buzzword — maar wilde gewoonweg niet voorzien in hun vraag.

Wellicht is het nog te vroeg voor een terugkeer van de geliefde Skate-serie, misschien is Electronic Arts wel bang voor Mirror’s Edge: Catalyst-achtige taferelen na het terugbrengen van een culthit. Hoe je het ook wendt of keert, de hoop op een Skate 4 mag bij dezen weer een jaar in de doofpot.


2. De deceptie van Command & Conquer: Rivals
Een andere geliefde reeks games die wél een doorstart mocht maken, bleek Command & Conquer. Volledig onverwachts besloot Electronic Arts plots een live-demonstratie (mét ongemakkelijke shoutcasting) van een nog onbenoemd smartphone-spel de wereld in te slingeren, om na afloop te verkondigen dat het hier om een nieuwe Command & Conquer ging. Jawel, de iconische RTS-franchise mag nu door het leven als een strategisch free-to-play spelletje à la Clash Royale.

Nadat het een goede vijf jaar lang stil bleef rond Command & Conquer, heeft Electronic Arts dus besloten de geliefde franchise om te toveren in een kleinschalig spelletje voor tussendoor. Een keuze die schijnbaar niet in goede smaak valt bij het massapubliek, die kort na de onthulling van Command & Conquer: Rivals diens trailer de grond in stemden met dislikes. Op veel sociale media worden hashtags als #NotMyCNC gebruikt als tegenbeweging op EA’s doorstart voor de franchise.


3. Weinig tot geen gameplay
Met enkele uitzonderingen daargelaten, leek EA Play zich maar beperkt te focussen op het leveren van daadwerkelijke nieuwe gameplay-beelden. In het geval van Battlefield 5 leken de beelden voornamelijk toebedeeld aan externe YouTubers, terwijl het nieuwe Anthem zich voornamelijk toe leek te spitsen op een cinematic trailer en een presentatie met vraag en antwoord.

Natuurlijk werd het direct verschenen Unravel 2 live op het podium gespeeld, maar van titels die verder in de toekomst liggen, bleef de vertoning beperkt. De singleplayer Star Wars-game van Respawn ontbrak volledig aan gameplay en zelfs het onthulde Madden NFL 19 beperkte zich tot enkel wat opgepoetste flarden in-engine beeld.

Voor een persconferentie die zich naar eigen zeggen richt op de ‘Players’, bevatte EA Play wel bijzonder weinig daadwerkelijke ‘Play’. Gamers die daar wél naar op zoek zijn, moesten het achteraf noodgedwongen halen bij andere YouTube-kanalen of streamers die door Electronic Arts gesponsord waren.


4. Een vleugje eenheidsworst
Nog altijd staat Electronic Arts er qua aanbod aan games niet slecht voor. Games als Battlefield 5 en FIFA 19 zullen ongetwijfeld nog als een tierelier kunnen verkopen, maar echt mindblowing is hun aanwezigheid niet. Potentiële toppers als deze beloven natuurlijk weer groter en epischer dan ooit te worden, maar dat is uiteraard de status quo voor EA’s vaste franchises.

Natuurlijk, de een wil zich nu ook onderdompelen in Battle Royale-succes en de ander bevat nu de Champions League, maar onthullingen als deze zijn niet (langer) in staat een hoopvol publiek om te toveren in een joelende massa. Het blijven prima beloftes, maar voor de ervaren gamer biedt het weinig vernieuwing om echt wild van te worden.

Wat jij? Hoe beviel de complete EA Play persconferentie bij jou? Wat waren de sterkste of juist zwakste punten van de presentatie, en waarom? Discussieer gerust met ons mee, daar zijn we voor! En vergeet in de komende dagen vooral ook niet GamersNET in de gaten te houden voor meer nieuws en content rondom alle E3-persconferenties en natuurlijk de beurs zelf!

  1.   
    MisterMDW's avatar

    Ik vind EA de laatste jaren echt teleurstellend…. Waar EA vroeger en een paar jaar geleden nog tot de grote jongens behoorden en echt wel aardig wat goede games uitbracht… Is dit de laatste jaren niet geweldig…

    De persconferentie was gewoonweg slecht, het publiek was niet eens onder de indruk en de mensen die op het podium stonden vond ik ook niet echt enthousiast overkomen. Behalve de CEO van EA….

    Wat ik mij vooral afvraag waar het mis is gegaan bij EA, de ene na de andere studio is opgedoekt, games werden gecanceld of nog niet voldoende af (andromeda) afgeleverd… Ze hadden een serie als Medal of Honor een redelijk eigen smoel gegeven en kwamen toen met een teleurstellend 2e deel… En weg was het…
    Soms verlang ik terug naar de hoogtij dagen van EA met oude James Bond games, NFS die nog tof was en een Medal of Honor, command and conquer, dead space… etc.

  2.   
    CHILLOZZ's avatar

    Benieuwd wat EA met het commentaar gaat doen.
    Met name commentaar op het missen van een nieuwe skate deel…

    Zullen ze het wellicht extra niet vermeld hebben.. om het buiten E3 om een keer een eigen aankondeging te geven.
    Of zullen ze nu een snel snel gamepie bouwen gezien de grote vraag er schijnbaar toch voor is.

    de tijd zal het leren.

    Vind het zelf ook jammer. Skate games [lees: GOEDE skate games] Dat is alweer een tijdje geleden.

    Ben zelf nu begonnen met PIPE. bmx game op steam.
    @tom Hij is opzich wel leuk. Maar je merkt wel aan alles dat het geen AAA game is.
    Zit best wel een grote leercurve aan. voordat je echt tricks kunt poppen.

    Buiten dat [de besturing dus] Zit er verder ook echt niets anders in. Geen keuze aan frame/fietsopbouw. ja je kunt paar kleurtjes kiezen tijdens de game. Dus geen garage ofzo. mannetje kun je dus ook NIET aanpassen.
    Er is ook geen ”story” is gewoon echt free ride zeg maar. niets met punten ofzo. echt puur vrij rijden.

    maar wel leuk om het een kans te geven/te doen.

  3.   
    ScorpionNL's avatar

    Dit kon gewoon echt niet. Gameplay van Battlefield, dat achteraf pas terug was te zien op YT. En dus niet op de persconferentie.
    En dan het te grabbel gooien van C&C.
    Alleen Anthem was de moeite waard.

  4.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Was meer van mening dat EA aan het praten was tegen investers dan tegen ons (de gamers). Voor investers natuurlijk meer interessant aangezien zij erop verdienen.

    Maar in mijn mening heeft EA het niet meer, de passie rond gaming en het maken / ontwikkelen van games. 🙄 😳

  5.   
    fantasyfreak's avatar

    En zo zie je maar dat bedrijven wat meer moeten gaan luisteren naar wat de gamers willen… Hopelijk leren ze er eens van.

  6.   
    Dedsec's avatar

    Ja bij EA zijn het vaak de zelfde games, maar ik zou The Goddfather 3 nog wel leuk vinden als GTA kloon 8)

  7.   
    mattioza's avatar

    “1. Een snerend gebrek aan Skate 4” *kijkt naar de auteur van het artikel* Haha ik leef met je mee Tom, sterkte. 😀

    Nee ben het ook al wel eens dat EA grotendeels teleurstelde. Geen Skate 4, geen Plants vs Zombies: Garden Warfare 3, geen trailer van de Respawn Star Wars game, Battlefield V was nihil aanwezig (waarschijnlijk door deal met Microsoft, dat hij daar getoond zal worden), het hele drama rond de mobile game (je zou anno 2018 verwachten dat ze marktonderzoek zouden gedaan hebben, hoe de C&C hierop zouden reageren).

    Gelukkig waren er ook nog lichtpuntjes met de EA Originals (waarbij Unravel 2 meteen speelbaar), de toekomstplannen van Battlefront 2 (dat de game nog niet dood is) en Anthem was behoorlijk uitgebreid (ook al is het voor enkele kritieke punten nog afwachten).

  8.   
    Tom's avatar

    Haha, persoonlijk heb ik het gemis van Skate natuurlijk als prominentste reden staan, maar in dit artikel wordt dat vooral gebacked door de enorme hoeveelheid geklaag in de livechat. Oprecht, één op de vier comments over de gehele show, ging over Skate 4. Ik ben blijkbaar lang niet de enige die zich enigszins ongehoord voelt.

  9.   
    Alfa Warrior's avatar

    Ik zou nog willen toevoegen:
    De manier waarop er gepresenteerd werd. Heel veel psychologie met o.a. teksten zoals:

    Bij live-gameplay zeggen: “it’s gonna be an amazing match” .uhhhuh, want dat weet je al van tevoren? (C&C mobile).

    “You all loved it”, over een vorige versie van een spel (weet ff niet meer welke).

    En dan ook nog eens: “not ready for a full market primetime” .. toen ze over de “Steam Link wannabe” spraken.. ja come-on, doe dan gewoon niet onthullen.

  10.   
    CHILLOZZ's avatar

    Tom schreef, "Haha, persoonlijk heb ik het gemis van Skate natuurlijk als prominentste reden staan, maar in dit artikel wordt dat vooral gebacked door de enorme hoeveelheid geklaag in de livechat. Oprecht, één op de vier comments over de gehele show, ging over Skate 4. Ik ben blijkbaar lang niet de enige die zich enigszins ongehoord voelt. "

    Sja ik speelde t ook altijd erg graag.. maar als je niets meer krijgt dan houdt t al snel op helaas….
    En dan nog aandacht geven aan een game als fifa…. dammmmm dat is toch echt elk jaar hetzelfde alleen dan transfers…. Sja dat kan met een niet al te grote/moeilijke update ook wel gedaan worden…

    En over die laatste tony hawk game…. Daar zullen we maar niet over beginnen toch..?
    Hoe kan zo’n game dan toch ineens slecht worden vraag ik me dan af. ze hebben toch de goude oude basis. poets dat grafisch op voeg een build/creator mode toe en mening mens is allang tevreden.
    Het gaat toch om het gevoel en het spel anzich. dat hoeft niet eens grafisch hoogwaardig te zijn.

    Ze zullen er dan toch wel te weinig van verkopen denk ik dan. Want anders bleven ze het wel maken lijkt me.

    Ik sta er trouwens ook ergens wel van versteld dat de beste man travis pastrana geen game [meer] heeft. Geloof dat hij wel ooit eens een freestyle mx titel op zijn naam had staan. Maar denk met name aan de grootste show. NITRO CIRCUS. Daar zouden ze ook een hele gave game van kunnen maken met alle aspecten aanbod. BMX skate motors enz enz.

    X-games.. Maar volgens mij bestaan de X-games niet meer.. zie het wel nog eens op extreme sports channel voorbij komen. Maar volgens mij komt daar niets nieuws meer van.

  11.   
    Neolite's avatar

    Alfa Warrior schreef, "Ik zou nog willen toevoegen:
    De manier waarop er gepresenteerd werd. Heel veel psychologie met o.a. teksten zoals:
    Bij live-gameplay zeggen: “it’s gonna be an amazing match” .uhhhuh, want dat weet je al van tevoren? (C&C mobile).
    “You all loved it”, over een vorige versie van een spel (weet ff niet meer welke).
    En dan ook nog eens: “not ready for a full market primetime” .. toen ze over de “Steam Link wannabe” spraken.. ja come-on, doe dan gewoon niet onthullen."

    Die gehele game was een dikke middelvinger naar alle RTS liefhebbers, een pure verkrachting van alles waar C&C voor staat en de doodsteek vanuit EA voor dit genre.