The Flame in the Flood

The Flame in the Flood  header In The Flame in the Flood nemen spelers een meisje genaamd Scout onder de knoppen. Deze beleeft een avontuur dat de ontwikkelaar zelf beschrijft als een "rogue-lite river journey through the backwaters of a forgotten post-societal America". Scout wordt vergezeld door haar hond Aesop. Samen reizen ze over een rivier, op weg naar het einde ervan, waar ze "verlossing" hopen te vinden. Zoals het een videogame betaamt, zullen Scout en haar hondje onderweg veel obstakels en gevaren tegenkomen. The Flame in the Flood wordt gekenmerkt door een "affliction- en remedy-systeem", waarbij spelers verschillende kwaaltjes kunnen oplopen. Denk bijvoorbeeld aan slagenbeten, vermoeidheid, onderkoeling en infecties. Wanneer Scout één van deze medische problemen heeft, zal ze op zoek moeten gaan naar de juiste remedie om weer te herstellen. Het is zaak om in zulke gevallen snel te handelen, want je hebt slechts één leven. Dood is dus echt dood. Doordat de rivier procedureel gegenereerd wordt, is hij elke keer anders. Dit zorgt ervoor dat geen enkele speelsessie hetzelfde is. Het ontwikkelteam van The Flame in the Flood bestaat onder andere uit de art director, lead level designer, senior level builder, senior AI engineer en senior technical animator van BioShock Infinite. De soundtrack wordt verzorgd door Chuck Ragan, die bekendstaat om zijn alt-country rockmuziek.

Platforms en releasedata

PC24 February 2016
Xbox One24 February 2016
PS417 January 2017
Switch12 October 2017