Epic Games Store blijft inzetten op exclusives, aldus CEO Tim Sweeney

Of je het nou leuk vindt of niet, Epic heeft diens zaakjes best goed voor elkaar met diens eigen platform, zijnde de Epic Games Store. Nadat het concern eerder uit de doeken deed dat men inmiddels 108 miljoen gebruikers kent, liet de CEO van Epic – Tim Sweeney – zich ook ontvallen dat diens exclusives een flink aandeel in het succes hebben.

Epic is daarom ook niet van plan om diens tactiek aan te passen en blijft hard inzetten op het vergaren van exclusives. Dat niet iedereen even blij is met deze koers weet Sweeney inmiddels ook, al benadrukte hij een half jaar geleden al dat Epic hier niet mee gaat stoppen totdat andere partijen eens goed gaan kijken naar hun winstmarges.

“Exclusives have been critical in gaining momentum in the presence of a competitor that began 2019 with more than 90% market share. Securing exclusives for Epic means we can significantly assist developers with product funding and invest in marketing and awareness knowing that these efforts bring in new customers to our store, rather than just sending more business to the incumbent.”

De hele hetze rondom Epics exclusiviteitsdeals wordt sowieso niet door iedereen even goed begrepen. Het is namelijk niet zo dat Epic mensen verplicht om hevig te investeren voordat deze exclusives te spelen zijn, wat bij console exclusives uiteraard anders is. Iedereen met een pc kan gratis de client downloaden, dus van marktfragmentatie valt niet te spreken. Ooblets-ontwikkelaar Ben Wasser – die eigenhandig heeft ervaren dat sommige pc gamers faliekant tegen Epics manier van werken zijn – legt het zo uit:

“I can understand the frustration of having to buy different consoles to play the games you want, but there’s no extra cost to use EGS. The store and launcher just require a free signup. It’s not like having to pay for HBO and Netflix and Hulu to watch all the shows you want, it’s more like just having to press a button on your remote to change between free TV channels.”

Wat een ander van Epics werkwijze vindt lijkt het bedrijf dan ook niet zo in de weg te zitten. Volgens Epic mogen pc gamers wereldwijd zich dit jaar gaan voorbereiden op een flinke bult exclusives. Ook het aanbieden van gratis games gaat in 2020 gewoon door, dus de kans dat men dat getal van 108 miljoen gaat zien stijgen is ook sterk aanwezig, of je dat nu leuk vindt of niet.

  1.   
    Anoniem-1311284241's avatar

    Hoeveel accounts van die 108 miljoen zijn er dagelijks online, oftewel Actief?