Gamersnet.nl

Sony bijt terug: “CoD-deal van Microsoft schiet tekort”

Kijk, in Amerika zal die overname van Activision door Microsoft wel goedgekeurd worden; het zijn Amerikaanse bedrijven en dat land is erop gericht de rijken nog rijker te maken. Maar in Europa en het Verenigd Koninkrijk zijn grote twijfels over de deal. Want wordt een combinatie van Microsoft en Activision niet te groot (ja.) en remt dat niet de concurrentiepositie van andere partijen (ja.).

Xbox-baas Phil Spencer voelt de bui al hangen en hij is een charmeoffensief begonnen om de wereld (PlayStation-gamers) duidelijk te maken dat Xbox de deal met Sony om Call of Duty op PlayStation te behouden erg lang zal verlengen. Sterker nog, Spencer zegt een aanbod te hebben gedaan dat veel langer is dan gebruikelijk.

Nou daar is Sony het dus niet mee eens en PlayStation-baas Jim Ryan zoekt nu ook de publiciteit, naar eigen zeggen omdat Spencer dat ook heeft gedaan (via Gamesindustry.biz)

“I hadn’t intended to comment on what I understood to be a private business discussion, but I feel the need to set the record straight because Phil Spencer brought this into the public forum.”

“Microsoft has only offered for Call of Duty to remain on PlayStation for three years after the current agreement between Activision and Sony ends.”

“After almost 20 years of Call of Duty on PlayStation, their proposal was inadequate on many levels and failed to take account of the impact on our gamers. We want to guarantee PlayStation gamers continue to have the highest quality Call of Duty experience, and Microsoft’s proposal undermines this principle.”

Op de laatste zin na (alsof CoD beter is op PlayStation, is overal hetzelfde) wordt veel duidelijk. Er wordt vanuit gegaan dat de huidige deal nog twee games voortduurt en Microsoft heeft een aanbod gedaan om dat met drie jaar te verlengen. Dat zou betekenen dat Call of Duty nog vijf jaar op PlayStation te spelen is, iets waar de marktautoriteit in Engeland wel moeite mee heeft (via VGC):

“PlayStation currently has a larger share of the console gaming market than Xbox, but the CMA considers that Call of Duty is sufficiently important that losing access to it (or losing access on competitive terms) could significantly impact Sony’s revenues and user base.”

Die overname is dus absoluut geen vanzelfsprekendheid. Wordt vervolgd.