Mensen met een leven kunnen weer normaal werken bij Bethesda

Crunch time, het is zo’n term waarvan je denkt “Goh, ik krijg me toch ineens trek in wat lekkers”, tenzij je een game-ontwikkelaar bent. Crunch time betekent namelijk dat je echt kneiterhard mag overwerken tot je er kapot bij neervalt. “Ja maar meneer, ik heb een vrouw en kinderen”. Dan vraag je maar een echtscheiding aan, want Fallout 76 moet af, ook al raakt niemand die game voor de eerste paar maanden aan. Gelukkig zijn dat soort perikelen verleden tijd bij Bethesda, aldus Xbaas Matt Booty.

Want ja, zo ging het een tijdje geleden dus wel. Vele ontwikkelaars betaalden voor de kat z’n viool de hypotheek, want het huis waar ze voor betaalden zagen ze amper tot niet. Maar ja, dat hoorde erbij. Het was een beetje de cultuur van toen en Bethesda was echt niet de enige die menig huwelijk van diens ontwikkelaar verklootte door 25-urige werkdagen op te leggen. Tenminste, dat is wat meneer Booty tegenover Kotaku verklaarde.

“Crunch culture is…if you go back 10 years ago, it’s a little unfair to put that on one studio, I don’t say that to justify it, I’m just saying it was part of the culture of the industry. I literally slept under my desk early in my career. And we looked at that like a badge of honor.”

Maar ja, dat was dus jaren geleden. Tijden veranderen. Zo had je 10 jaar geleden nog maar twee genders en geen hele waslijst aan pronouns. Tegenwoordig mag je zelf bepalen hoe je genoemd wil worden, zolang het maar geen Nick/her is. Afijn, tijden veranderen dus, ook bij Bethesda. Want daar is crunch time echt voorbij sinds Microsoft er met de scepter zwaait.

“I know from talking to Bethesda leadership that we do not have a situation where people are crunching and we’ve got this bullying atmosphere… I’m confident about that.”

Fijn joh. Dat werkt toch een stuk relaxter zo. Daar worden je games vast ook een stuk beter van. Dat scheelt je weer een bak stront a la Fallout 76.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren