Gamersnet.nl

Nog beter, je schijfjes worden misschien ook (deels) overbodig met Game Pass Ultimate

Je kent het wel, wil je lekker relaxen en die ene game spelen waar je ooit aan begonnen bent maar nooit hebt afgerond, krijg je de volgende melding: “Insert disc”. Hè shit… waar lag die schijf ook alweer? Heel je huis ondersteboven en na een uur zoeken geef je er toch maar weer de brui aan en weet je waarom je die game überhaupt nooit hebt gefinisht. Dat moeten de mensen bij Xbox ook ooit ondervonden hebben.

Team Xbox – of in dit geval Ashley McKissick, Xbox’s corporate VP of Gaming Experience & Platforms – heeft namelijk medegedeeld dat er eens goed is gekeken naar de optie om games vanuit de cloud te streamen, ook wanneer je de game buiten de Game Pass catalogus om hebt gekocht. Dat betekent overigens niet dat je vanaf dat moment al je Xbox games op Marktplaats kunt dumpen, want het gaat alleen om games die cloud-enabled zijn. Tenminste, dat valt te lezen op Xbox Wire.

“One of the things that [players] told us is, ‘Hey, we would love to be able to stream games that we own, even if they’re not in the Game Pass catalogue.

“And so later this year, if you are a Game Pass Ultimate member, you will be able to stream from the cloud games you purchase and games that you already own as long as they’re cloud-enabled in the catalogue.”

Afijn, ik roep nu wel dat je helemaal geen schijfje meer nodig hebt, maar over fysieke games heeft Xbox eigenlijk helemaal niets gespecificeerd. Het zou mij zelfs behoorlijk onlogisch lijken. Je zou dan theoretisch een game zou kunnen kopen, installeren, en linea recta weer kunnen terugbrengen (mits je gameboer die service biedt).

Waar ik wel zeker van ben is Microsofts plan om Game Pass breder in te zetten. Project Moorcroft is daar het nieuwste voorbeeld van. Dit programma wordt ontworpen om demos op een zodanige manier onder de consument te verspreiden dat het dat klassieke gamebeurs gevoel moet simuleren. Je weet wel, lekker één op één met een super-sympathieke ontwikkelaar een deel van de game spelen, maar dan zonder de sleutelhanger, poster of t-shirt achteraf.

“It used to be that you go to E3, you got to PAX, and you would go visit some of your favourite creators and they would have a piece or a level of a game that you could sit there and play.

“There would be someone from the studio right next to you… and you would get to experience the game, and they would get to generate excitement around what they’re building and what’s coming next.

“Those opportunities are getting smaller and smaller and more difficult to replicate.

“So we said, ‘why don’t we take Game Pass and make it like a show floor?’ Why don’t we make it possible for a developer to take a piece of their game, release it into Game Pass, generate excitement for what’s coming, and also get that really valuable feedback as they’re tuning and preparing their game for launch?”

Klinkt goed, Sarah. Lekker doen.